'Maatschappelijk gedrag bedrijfsleven scoort onvoldoende'
In 2009 kregen de dertig grootste bedrijven van ons land gemiddeld nog een 5,6, is dat nu een 5,4: een onvoldoende. Het bedrijfsleven scoort daarmee slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers.
Het belang dat de respondenten hechten aan goed maatschappelijk gedrag van bedrijven blijft onveranderd hoog: 83 procent van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. De groep die vindt dat het de directe verantwoordelijkheid is van bedrijven dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu is zelfs gegroeid van 65 procent naar 70 procent. Een belangrijke oorzaak voor deze toename lijkt het terugtrekken van de overheid. 51procent is het eens met de stelling dat het daardoor noodzakelijk is dat bedrijven meer maatschappelijke taken gaan vervullen. Dit was 43 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen kwart van het Nederlands publiek is het eens met de stelling dat het bedrijfsleven asociaal is. Een nog groter percentage (34%) wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Er zijn ook positievere geluiden te horen: 38 procent denkt dat bedrijven echt iets goed willen doen en 41 procent geeft aan fan te zijn van bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Bijna één op de vier Nederlanders vindt dat dergelijke bedrijven zelfs minder belasting hoeven te betalen.
In eerste instantie verwacht men dat bedrijven zich vooral richten op aspecten die direct samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals gezondheid, natuur&milieu en welvaart. In minder sterke mate wordt verwacht dat bedrijven zich ook bezighouden met thema's die verder van de bedrijfsvoering afstaan, en zich meer afspelen in de samenleving. Het gaat vaak om sociale thema's zoals onderwijs, armoedebestrijding en ontwikkelingshulp.
Zodra mensen kennis nemen van programma's die bedrijven rondom deze sociale thema's uitvoeren, neemt de waardering van deze bedrijven sterk toe. Het blijkt echter dat programma's zoals de Rabobank Foundation of het Ronald McDonald Kinderfonds relatief onbekend zijn of niet actief aan het betreffende bedrijf worden toegeschreven.
De Maatschappelijk Imago Monitor van SE Consultancy in samenwerking met Motivaction brengt het belang van maatschappelijk gedrag van bedrijven in kaart. De eerste meting vond plaats in december 2009 onder ruim 1.500 respondenten. De tweede meting vond plaats in januari 2011 onder ruim 2.000 respondenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid