Overslaan en naar de inhoud gaan

CEO ziek: eerst de familie inlichten of toch de media?

Moeten we de raad van bestuur behandelen als de koninklijke familie of Superman?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het had de duurste operatie aller tijden kunnen worden: de chirurg die onlangs Oscar Munoz, had ook XXX miljard beurswaarde kunnen wegsnijden. Want daar staat de CEO van United Continental Holdings voor. Beleggers en financiële media bekritiseren de informatievoorziening van de vliegtuigmaatschappij. Die had eerst gemeld dat Munoz een hartaanval had gehad maar dat hij snel weer de oude zou zijn. Toen kwam een persbericht dat de CEO een transplantatie had ondergaan en zijn terugkeer nog een kwartaal moet wachten. De dienstdoend arts werd opgetrommeld met een verklaring over de uitstekende conditie van de patiënt en diens verwachte snelle herstel.

related partner content for mobile comes here

In Nederland zien we dergelijke bulletins alleen bij de koninklijke familie, maar in de trend van personal branding en mannetjesmakerij in corporate Nederland is het misschien maar een kwestie van tijd. En dat werpt de vraag op ‘hoe publiek is de topmanager en hoe privé moet de PR-afdeling hem houden?’

Tegen nieuwsgierigheid niet op te framen

Als éénmansmultinational André Rieu door hartproblemen een geplande tournee afzegt is dat relevant voor de bank, theaterexploitanten en fans die een kaartje hebben gekocht. Voor (familie-) ondernemingen die voor het publiek onlosmakelijk zijn verbonden met hun topman/vrouw –Aalberts, VDL- gaat dat ook nog in zekere mate op.

Maar is de medische situatie van een nieuw (in september) aangetreden CEO van een beursgenoteerd bedrijf met een rijke keuze aan plaatsvervangers écht van invloed op de gezondheid van het bedrijf en aandeel?

Hier wringt zich de mode van reputatiemanagers en corporate communicatie om grote bedrijven een menselijke maat te geven via de man of vrouw aan de top. Als topmanagers worden gepresenteerd als de redder, visionair of verschilmaker, worden verwachtingen gecreëerd  die soms niet alleen niet kunnen worden waargemaakt, maar die ook als een boemerang kunnen terugkomen. Een bijkomend probleem bij persoonlijke omstandigheden is dat deze nog veel minder dan bij bedrijfseconomische problemen, kunnen worden gevat in scenario’s. Ongetwijfeld was het optimistische eerste medische bulletin van United op correcte gegevens gebaseerd. Maar artsen weten beter dan PR-mensen dat een gezondheidssituatie snel kan veranderen. Daar valt niet tegenop te framen.

Branden als superheld of familie?

Alleen al omwille van risicobeperking is het daarom beter om de branding van de top niet aan één persoon op te hangen. Virgin, Redbull en Easyjet hebben perfecte publieke marketingtools in de persoon van hun respectievelijke oprichters en (voormalige)topmannen, maar professionele doelgroepen wordt nadrukkelijk het dagelijkse management gepresenteerd en daarmee de continuïteitsgarantie van de onderneming. Nederlandse middelgrote toppers zoals Afas profileren zich als managementfamilie. Bij hen is geen noodzaak om het patiëntendossier van de baas op Wikipedia te zetten. Daar zou ook niemand op moeten zitten te wachten.

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in