Campagne management & de succesfactoren
‘1 punt voor het idee, 10 punten voor het plan en 100 punten voor de implementatie’. Deze uitspraak komt velen ongetwijfeld bekend voor. De werkelijkheid leert ons dat (te) vaak de uitvoering van een idee anders uitpakt dan tijdens de ontwikkeling van het idee is beoogd. Een goede voorbereiding is daarom vereist. Dit is minstens ook van toepassing op campagne management. In mijn vorige twee blogs heb ik het belang van campagne management uitgelegd voor efficiënte en succesvolle marketingcampagnes. Vandaag de factoren die het succes van campagne management bepalen.
Campagne management = een langetermijnplanning
Het toepassen van campagne management is geen korte termijn oplossing. Campagne management is een oplossing voor de lange termijn. Het helpt je om je marketing- en businessdoelstellingen te behalen. Daarom is het belangrijk om antwoord te geven op vragen zoals:
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
• Welke strategie voer je de komende jaren om de doelstellingen te realiseren?
• Hoe ga je je huidige klantenkring uitbreiden met nieuwe klanten?
• Hoe behoud en verhoog je de waarde van jouw huidige klanten?
• Hoe en op welke manier wil je de komende jaren data verzamelen en toepassen?
• Door welke trends en ontwikkelingen wordt de markt gekenmerkt en hoe wil je hierop inspelen?
• Welke informatie heb je nodig van jouw klanten om hen ook in de toekomst te kunnen blijven services?
De succesfactoren van campagne management zijn vaak een vertaling van een deel van het beleid van de organisatie. Zonder beleidsplan wordt het een flinke uitdaging om campagne management succesvol en efficiënt in te zetten.
Campagne management = kwaliteit van klantdata
Campagne management gaat ook om het automatiseren van marketingcampagnes. Het verzamelen en toepassen van data is hiervoor van cruciaal belang. Het succes van dialoogmarketingcampagnes wordt bepaald door de kwaliteit van de data. Om de database zo volledig mogelijk te maken, moet worden geput uit verschillende bronnen zoals transactiegegevens, klik- en zoekgedrag. Datakwaliteit gaat echter verder. Datakwaliteit gaat ook om data die schoon, uniform en up to date is.
Campagne management = inrichten van dataprocessen
Als de kwaliteit van data veel aandacht krijgt, moet er minstens zoveel aandacht worden besteed aan de im- en export van data. Waar komt de data vandaan en hoe wordt de database verrijkt met deze data? Welke processen gaan hiermee gepaard? Om de kwaliteit van de data te kunnen waarborgen, moeten er controles worden uitgevoerd:
• Bestaat een record al en welke informatie is leidend?
• Hoe worden verrijkingsbestanden verwerkt in de database?
• Hoe is de database beveiligd tegen beschadigde data?
Een web service met een dataleverancier helpt je onder andere je data up-to-date te houden. Veel standaardcontroles na het importeren helpen je om de data uniform te houden. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat zowel je respons- als communicatiesystemen zijn aangesloten op je database. Op deze manier wordt de respons altijd opgevangen in de database en is je communicatie altijd datadriven.
Campagne management = inzage in cijfers en resultaten
De kans op succes wordt geoptimaliseerd als de campagneresultaten kunnen worden geanalyseerd. Om campagne management succesvol te kunnen inzetten is het essentieel om inzicht te hebben in de cijfers en resultaten van eerdere marketingcampagnes. Rapportages die inzicht geven in bijvoorbeeld de best scorende doelgroep, boodschap of het kanaal, leveren input voor nieuwe campagnes:
• Hoe goed scoren jouw doelgroepen onafhankelijk van elkaar?
• Waar zit de meeste groeipotentie?
• Welke trends zijn er zichtbaar en welke voorspellende modellen kan je ontwikkelen?
Juist omdat bij dialoogmarketing alles zo goed meetbaar is, leent dialoogmarketing zich perfect voor campagne management.
Campagne management = integrated marketing
Campagne management gaat om het samenbrengen van mensen, systemen, databases en procedures in een proces. Feitelijk gezien gaat campagne management grotendeels om de inrichting van de infrastructuur die nodig is om integrated marketingcampagnes uit te kunnen voeren. Eén van de kenmerken hiervan is de datadriven communicatie. Doordat de database tot de kern van het proces behoort, wordt op persoonsniveau de optimale invulling van de campagne (o.a. kanaal, boodschap, responsmogelijkheid) bepaald. De ervaring van de klant staat centraal, zodoende wordt het succes van de campagne en het rendement van de klant vergroot. Campagne management is het middel om jouw businessdoelstellingen te realiseren.
Lees verder:
• Campagne management & efficiënte marketingcampgnes
• Campagne management & succesvolle marketingcampagnes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid