Overslaan en naar de inhoud gaan

Blog: Verrassingen en kansen op de speelgoedbeurs in Neurenberg

Vorige week was het weer zover: de Spielwarenmesse in Neurenberg, hét speelgoedevenement van het jaar! De hele stad stond in het teken…
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Maar wát een happening. Op de 170.000 m2 tellende beursvloer (zeg maar twee keer de jaarbeurs) liepen 70.000 distributeurs, inkopers, licentiehouders en mediapartners uit meer dan 120 landen de stands weer plat bij alle fabrikanten: van grotere namen (Playmobil, etc.) tot kleinere fabrikanten met speelgoed voor specifieke doelgroepen.

Je komt niet zomaar binnen
Bijzonder detail: de grotere stands zijn afgesloten. Daphne: “Ik ben gewend van een beurs dat alle producten gewoon te zien zijn. Maar dit is een B-to-B-beurs: alle producten staan achter gesloten deuren. Om een stand binnen te komen, moet je een afspraak hebben. Je moet je melden bij de ‘receptie van de beurs’ met een visitekaartje en vervolgens haalt de contactpersoon van de fabrikant/stand jou op. Soms moet je zelfs je mobiele telefoon in een apart tasje stoppen, omdat je ook geen foto’s mag maken.”

De stands van de grotere partijen (bijvoorbeeld die van Lego) blijven overigens het hele jaar staan. Zo’n stand staat dus 52 weken op de beurs, voor die ene week eind januari!

Trends: virtual reality en genderneutraal
Remco: “De speelgoedbeurs is ook hét moment om trends te ontdekken. Wat opviel dit jaar is de opmars van virtual reality als toevoeging aan bestaande producten. Hierdoor wordt het mogelijk om elke kinderkamer om te toveren tot een setting uit een van de bekende blockbusters. Ook worden poppen steeds meer ‘echte’ baby’s, zijn de racebanen uitgebreider dan ooit en worden er meer realistische elementen toegevoegd aan het speelgoed.”


Daphne: “Hadden wij dit ook allemaal in onze kinderjaren? Ik herinner me toch vooral het buitenspelen en/of de buren pesten, haha.”

Licenties spelen een belangrijke rol bij speelgoedproducenten; zo wordt er veel ingespeeld op de grotere bioscoopfilms. In 2018 zien we dit goed terug bij de film Jurassic World: dino’s zijn in allerlei vormen en maten verkrijgbaar.

Een andere opvallende ontwikkeling is dat speelgoed vanuit een genderneutrale blik op de markt wordt gebracht. Of iets voor jongens of meisjes is, mogen we voortaan zelf bepalen en de blauwe (voor jongens) en roze (meisjes) verpakkingen verdwijnen langzaam. Barbie zit op voetbal en Ken rijdt op een paard. Het maakt allemaal niet meer uit en het is wachten op de eerste transgender pop.

NPO Zapp(elin) in de schijnwerpers
Wat wij precies op die beurs doen? NPO Zapp(elin) in de schijnwerpers zetten natuurlijk! De speelgoedbeurs is het perfecte moment om samen met onze relaties naar hun producten en marketingplannen voor het komende jaar te kijken. Vol trots presenteren de marketingmanagers hun producten, heel gaaf om te zien!

Daarnaast laten wij potentiële adverteerders kennismaken met onze mogelijkheden. Net als de speelgoedbranche is het medialandschap continu aan veranderingen onderhevig en daarom moet je steeds weer opnieuw bekijken wat wel werkt of aansluit en wat niet. Wij denken mee met onze relaties en geven graag advies.

Onze vier dagen in Neurenberg waren weer een feest en vlogen voorbij! We hebben veel geleerd, veel gezien en veel gepraat. En onze voeten… Die moeten nog steeds bijkomen van het vele lopen door al die hallen.

Daphne Mylonas en Remco Verweij
Accountmanagers NPO Zapp(elin)

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in