Biermarketeers in verlegenheid


Vrije publiciteit leverde de ellende het biermerk Budweiser wel op afgelopen week want gerenommeerde kranten als New York Times en Washington Post schreven over de kwestie van het spel Bud Pong. Dit zette Anheuser-Busch uit in de horeca. Het spel gaat als volgt: twee partijen proberen een (pingpong)balletje in een glas water te mikken. Lukt dat een persoon van de ene partij dan moet iemand van de andere partij het glas leegdrinken.
Dit is een bestaand spel dat onder studenten populair is, met bier natuurlijk. Anheuser-Busch zette het spel officieel uit en zei er met droge ogen bij dat het met water gespeeld moet worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSThe New York Times 'onthulde' op de voorpagina dat Bud Pong wel degelijk vaak werd gespeeld met bier in plaats van water. Of dat een grote verrassing was, reageerde de biermaker geschokt en liet het spel terughalen. marketingdirecteur Francine Katz van de biermaker liet weten dat 'tegen de regels in' het spel met alcoholica werd gespeeld. Typisch Amerikaanse huichelarij.
Of dat nog niet genoeg is, berichtte Wall Street Journal (betaalde toegang) dit weekend dat de lokale maatschappij AirTran Airways van plan is om te stoppen met het serveren van Anheuser-Busch tijdens haar vluchten.
Daarmee neemt de maatschappij stelling tegen een radioreclame waarmee de spot wordt gedreven met een luchtvaartmaatschappij en piloten.
In de 'Real Men of Genius' campagne, gemaakt door DDB Chicago, wordt de draak gestoken met de lage prijzen van sommige maatschappijen die ten koste zouden gaan van de veiligheid.
De spot draait al in niet meer op de radio, maar is via sommige websites nog live en Anheuser-Busch laat de spot nog horen als mensen aan de telefoon met het bedrijf in de wacht staan.
En laat nu net marketingdirecteur Tad Hutcheson van AirTran aan de lijn gehangen hebben bij Anheser-Busch om te klagen en dat spotje te horen krijgen...
Hij zag er de humor niet van in en vroeg de bestuursvoorzitter om naar de collega-baas van de biermaker een eis om excuses te sturen en te eisen dat de spot nergens meer te horen zou zijn.
Andere luchtvaartmaatschappijen haakten in en Anheuser-Busch maakte openbaar excuses.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid