Overslaan en naar de inhoud gaan

Bier dat moet rijpen

De Amerikaanse bierbrouwerij Samuel Adams heeft een flesbier ontwikkeld dat, net als wijn, cognac of whisky, moet rijpen. Het bier,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Amerikaanse bierbrouwerij heeft een flesbier ontwikkeld dat, net als wijn, cognac of whisky, moet rijpen. Het bier, 'Utopias 2005', bevat 25 procent (!) alcohol, terwijl een gewoon pilsje tussen de 4 en 5 procent bevat. De brouwer zegt een nieuwe categorie bier te hebben uitgevonden, en noemt het biertje 'extreme beer'.

Doel van de brouwer was om een bier te brouwen dat zich qua kwaliteit kan meten met een gerijpte cognac, port, of wat voor soort alcoholische kwaliteitsdrank dan ook.

De verkoop van speciaalbieren gaat goed in de VS (distributie groeide vorig jaar met 7,2 procent), in tegenstelling tot de dalende verkoop van gewone pils, dus de zet van brouwer Adams is begrijpelijk.

'Mensen hebben een vooroordeel ten opzichte van bier. Ik wil bewijzen dat mijn bier de kwaliteit en waardigheid heeft van ieder andere alcoholische drank. Krankzinnig natuurlijk, daarom laten we mensen blind proeven, zodat ze objectief een oordeel kunnen vellen. De mensen moeten na het proeven niet kunnen geloven dat het bier is, totdat ik ze de fles laat zien.'

De brouwer richt zich in eerste instantie op een doelgroep tussen de 23 en 29; jong, maar wel al ervaren met bier en andere dranken. Utopia is dan ook geen bier om je drinkervaring mee te beginnen. Samuel Adams ontwikkelde eerder speciaalbieren als Triple Bock (1994), Millennium Ale (2000) en een chocoladebockbiertje, voor de prijs van 15 dollar per fles. (via )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in