Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Belastingdienst en banken sturen meest begrijpelijke correspondentie’

Circa 40 procent van de volwassen Nederlanders ontvangt minstens eens per maand onbegrijpelijke brieven, e-mails en brochures van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Belastingdienst en de bancaire sector scoren het best bij de respondenten. Slecht scoren onder meer waterleidingbedrijven, gemeenten en de rijksoverheid. Mensen vinden hun correspondentie ingewikkeld en ze begrijpen vaak niet wat van hen wordt verwacht. Ook storen de respondenten zich aan oubollig taalgebruik, grammaticale fouten en het onpersoonlijke karakter van de brieven.

related partner content for mobile comes here

Jonge mensen (18-34 jaar) beoordelen de begrijpelijkheid in het algemeen beter, terwijl oudere mensen (55 plus) hier meer moeite mee hebben. Als mensen niet begrijpen wat ze met een brief aanmoeten grijpen respondenten naar de telefoon (52%) of ze sturen een e-mail (48%). Reacties die moeten worden afgehandeld via de klantenservice en dat kan flink in de papieren lopen, zo waarschuwen de onderzoekers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in