Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Media beoordelen farma vooral negatief’

De Nederlandse media geven een overwegend negatief oordeel over de farmaceutische bedrijven. Dat is de uitkomst van een analyse van 150…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het onderzoek, uitgevoerd door Pact Public Affairs, zijn 150 artikelen, circa 20 procent van de farma-berichtgeving, geanalyseerd en beoordeeld met een rapportcijfer van 1 tot 10. Hoe positiever de lading, hoe hoger het cijfer. Centraal daarbij stond de vraag: hoe komt dit bericht over op de consument? Een kritisch artikel waarbij in de tekst nuance werd aangebracht, bijvoorbeeld door wederhoor bij een bedrijf, scoorde hoger dan een artikel dat alleen het negatieve nieuws bracht. Het gemiddelde beoordelingscijfer (4,4) toont aan dat de branche vaker negatief dan positief in het nieuws was. In totaal bevatte de selectie 6 uitermate positieve artikelen tegen 30 zeer negatieve stukken.

related partner content for mobile comes here

Het maakt voor de beeldvorming wel uit over welk onderwerp het gaat, toont het onderzoek aan. De meest besproken thema's waren in 2008 innovatie, beïnvloeding van de patiënt en mededinging. Met name over innovatie wordt gezien het rapportcijfer van 5,8 relatief positief geschreven. Alleen over liefdadigheid en namaakgeneesmiddelen zijn de berichten met een 6,3 en een 8 nog wat rooskleuriger. Ronduit negatief schrijft de pers over thema's als bijwerkingen (2,4), beïnvloeding van artsen (2,8) en mededinging (3,0).

Uit het onderzoek blijkt ook dat een actief persbeleid positieve invloed heeft op de beeldvorming. De media-analyse is gedaan in aanloop naar het zogenoemde Glazen Zaal Debat over de relatie tussen farmaceutische bedrijven en de media. Dat debat, georganiseerd door brancheorganisatie Nefarma van de innovatieve farmaceutische industrie, vond dinsdag jl.plaats in Den Haag. Zie ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in