Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander maalt niet om persoonsgegevens

Nederlanders hebben weinig interesse voor de wijze waarop bedrijven en organisaties hun persoonsgegevens opslaan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze maken nauwelijks gebruik van hun recht om de eigen gegevens in te zien of te corrigeren, blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie dat woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

related partner content for mobile comes here

Slechts een op de drie organisaties die persoonsgegevens opslaan, krijgt wel eens een verzoek om inzage. De onderzoekers noemen dat opvallend. Mensen melden zich wel iets vaker met het verzoek hun persoonsgegevens te corrigeren of aan te vullen.

De onderzoekers vermoeden dat mensen onvoldoende weten van de rechten die de Wet bescherming persoonsgegevens hun biedt. Er bestaan ook nauwelijks voorbeelden van burgers die met deze wet in de hand geklaagd of geprocedeerd hebben. De onderzoekers, onder meer afkomstig van de Rijksuniversiteit Groningen, concluderen dat de privacywet uit 2001 nog niet erg leeft.

De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken zullen komend voorjaar reageren op het rapport (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in