Overslaan en naar de inhoud gaan

Allochtonen gehecht aan cultuurgebonden media

Cultuurgebonden media voldoen aan een grote behoefte binnen de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse gemeenschap…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor jongeren zijn multiculturele media aansprekend, met name radio en internet.Daarnaast worden Nederlandse dagbladen goed gelezen door Nieuwe Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Printtitels met het hoogste bereik zijn cultuurgebonden titels, waaronder Ekin (Turks), Mzine (Marokkaans) en De Ware Tijd Weekeditie Nederland (Surinaams). Van de reguliere Nederlandse printtitels scoort met name Veronica Magazine goed onderSurinaamse, Antilliaanse en Arubaanse Nederlanders: 13 procent van hen leest bijna elk nummer.

De Turkse bevolking in Nederland besteedt bijna net zo veel tijd aan het lezen van Turks-Nederlandse printmedia als aan het lezen van reguliere Nederlandse printmedia.

Verschillende cultuurgebonden onlinemedia scoren erg hoog. Zo is 30 procent van de Marokkaanse bevolking in Nederland ten minste één keer per week op te vinden. 24 procent van de Marokkaanse Nederlanders bezoekt dit discussieplatform zelfs dagelijks. Van de Surinaamse gemeenschap in Nederland is 25 procent ten minste één keer per week op te vinden, voor 16 procent van de Surinaamse Nederlanders is Waterkant.nl zelfs een dagelijkse informatiebron. Ongeveer de helft van de Turkse en Antilliaanse jongeren onder de 20 jaar bezoekt regelmatig het urbane jongerenplatform .

Het urbane FunX radio is landelijk gezien de best beluisterde radiozender onder allochtone jongeren, en dat terwijl FunX via de ether geen landelijk bereik heeft.

15 procent van alle Marokkaanse Nederlanders heeft de afgelopen week ten minste een keer NRC Handelsblad of NRC.next gelezen, 20 procent van alle Surinaamse Nederlanders heeft de afgelopen week ten minste 1 keer de Volkskrant gelezen.

12 procent van de Turkse Nederlanders heeft het laatste nummer van het Algemeen Dagblad gelezen, terwijl 19 procent van de Surinaamse Nederlanders het laatste nummer van De Telegraaf heeft gelezen.

Een verschil met autochtone Nederlanders is dat Nieuwe Nederlanders verhoudingsgewijs vaker meelezer zijn en dus minder vaak een betalend abonnee zijn of koper van losse exemplaren.

De populariteit van de gratis dagbladen onder Nieuwe Nederlanders wordt bevestigd. Metro is het best gelezen dagblad onder Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. Onder Turkse Nederlanders scoort Spits beter. 40 procent van alle Turkse Nederlanders heeft het laatste nummer van Spits gelezen, 44 procent van alle Antillaanse/Arubaanse en 39 procent van alle Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders heeft het laatste nummer van Metro gelezen. 20 procent van alle Marokkaanse Nederlanders heeft de laatste editie van De Pers heeft gelezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in