Aankoopsuggesties nieuwe stijl
Een jaar of tien geleden maakte Amazon.com de aanpak populair: een klant die iets koopt, krijgt op basis daarvan suggesties voor andere producten. De suggesties zijn mede gebaseerd op de interesses en aankooppatronen van anderen die dat product hebben gekocht. Het is systeem is primitief: koop een keer een boek over het dierenleven in de tuin en je wordt jaren achtervolgd met suggesties voor boeken over eekhoorns en mollen. Amazon zegt te blijven werken aan verdere verfijning van zijn aanbevelingssysteem. CEO Jeff Bezos: 'Als we 66 miljoen verschillende klanten hebben, willen we 66 miljoen verschillende winkels hebben.'
Maar ondertussen is er een nieuwe generatie recommendation-technieken op komst. Start-ups als ChoiceStream, Aggregate Knowledge en CleverSet richten zich met hun salestools op 'discovery': artikelen verkopen waarvan mensen niet wisten dat ze ze wilden hebben.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisCleverSet's recommendation-engine analyseert klantenaankopen op productbeschrijving, prijs, rating en tientallen andere features. Op basis daarvan worden producten met soortgelijke kenmerken aanbevolen, inclusief weinig verkochte nicheproducten. Ook het clickgedrag van de klant wordt gevolgd en wordt gebruikt om de klant naar de kassa te brengen. CleverSet-CEO Todd Humphrey claimt dat de 75 retailers die zijn engine gebruiken ¨D waaronder grote spelers als Drugstore.com, Sephora en WineEnthusiast.com ¨D gemiddeld 22 procent meer omzet per klant realiseren.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid