Overslaan en naar de inhoud gaan

Aankoopsuggesties nieuwe stijl

Online winkels geven klanten graag aankoopsuggesties. Daarvoor verschijnen steeds geavanceerdere technieken op de markt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een jaar of tien geleden maakte Amazon.com de aanpak populair: een klant die iets koopt, krijgt op basis daarvan suggesties voor andere producten. De suggesties zijn mede gebaseerd op de interesses en aankooppatronen van anderen die dat product hebben gekocht. Het is systeem is primitief: koop een keer een boek over het dierenleven in de tuin en je wordt jaren achtervolgd met suggesties voor boeken over eekhoorns en mollen. Amazon zegt te blijven werken aan verdere verfijning van zijn aanbevelingssysteem. CEO Jeff Bezos: 'Als we 66 miljoen verschillende klanten hebben, willen we 66 miljoen verschillende winkels hebben.'

related partner content for mobile comes here

Maar ondertussen is er een nieuwe generatie recommendation-technieken op komst. Start-ups als ChoiceStream, Aggregate Knowledge en CleverSet richten zich met hun salestools op 'discovery': artikelen verkopen waarvan mensen niet wisten dat ze ze wilden hebben.

CleverSet's recommendation-engine analyseert klantenaankopen op productbeschrijving, prijs, rating en tientallen andere features. Op basis daarvan worden producten met soortgelijke kenmerken aanbevolen, inclusief weinig verkochte nicheproducten. Ook het clickgedrag van de klant wordt gevolgd en wordt gebruikt om de klant naar de kassa te brengen. CleverSet-CEO Todd Humphrey claimt dat de 75 retailers die zijn engine gebruiken ¨D waaronder grote spelers als Drugstore.com, Sephora en WineEnthusiast.com ¨D gemiddeld 22 procent meer omzet per klant realiseren.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in