Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Alcoholmerken goed bekend bij jongeren’

Jongeren kennen veel merken, logo's en slogans van alcoholproducenten. Op de vraag: ‘Welke alcoholmerken ken je?’ noemen jongeren van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ruim 1000 ondervraagde jongeren kennen in totaal maar liefst 147 verschillende alcoholmerken. Ook de logo's en slogans van alcoholproducenten blijken goed bekend te zijn. Dr. Van den Wildenberg, coördinator Monitoring Alcoholmarketing van STAP: "Merkbekendheid bij jongeren hangt samen met alcoholgebruik. Beperking van alcoholreclame zal daarom bij kunnen dragen aan het tegengaan van alcoholgebruik op jonge leeftijd."

related partner content for mobile comes here

De diversiteit aan alcoholmerken onder de ondervraagde jongeren is groot. In totaal noemen de jongeren 83 merknamen voor bier en 64 merknamen voor andere dranken zoals mixdranken en sterke dranken. Heineken is met een bekendheid van 92% het meest genoemde biermerk onder jongeren, gevolgd door Amstel (67%) en Grolsch (64%). Van de andere drankmerken wordt Bacardi door bijna de helft van alle jongeren genoemd.

De jongeren blijken eveneens goed bekend te zijn met logo's en slogans van alcoholhoudende drank. Zeker vergeleken met andere merklogo's en slogans van voor jongeren belangrijke producten (snoep, frisdranken, mobiele telefoons), aldus de onderzoekers. Heineken heeft het best bekende merklogo van alle bierlogo's (65%). Bacardi is bij de overige alcoholmerken het meest bekende logo (71%).
Van de slogans is 'Biertje?!' van Heineken met 73% het meest bekend onder jongeren van 12 t/m 15 jaar. Gevolgd door Bavaria (‘Zo nu eerst een’) en Brand (‘Het bier waar Limburg trots op is’), die eveneens deel uitmaken van de top-10 meest bekende slogans uit het onderzoek (gemeten over alle productgroepen).

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren die meer alcoholmerken kunnen noemen en de merken hoger waarderen, ook meer alcohol drinken. Jongeren die al drinken kennen gemiddeld meer alcoholmerken (gemiddeld 10) dan jongeren die geen alcohol drinken (gemiddeld 8). Uit deze onderzoeksopzet is echter niet af te leiden of een hogere merkbekendheid leidt tot meer alcoholgebruik, of dat meer drinken een hogere merkbekendheid tot gevolg heeft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in