Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn groeit onstuimig naar 37 procent marktaandeel

Er kwamen bijna 100 AH-winkels bij in 2022. Jumbo levert marktaandeel in.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

1,3 procent marktaandeel erbij, dat lijkt peanuts, maar in supermarktland is het huge. Albert Heijn wist zijn marktaandeel in 2022 uit te breiden van 35,7 procent naar 37 procent. Dat betekent; wederom groei voor de marktleider.

related partner content for mobile comes here

Belangrijkste verklaring voor de landjepik is het aantal nieuwe winkels in 2022. In de laatste week van 2021 had de supermarktketen nog 1057 winkels, een jaar later waren dat er 1154. Runner-up Jumbo ging juist iets terug in het aantal winkels (van 691 naar 685), en moest ook iets toegeven in marktaandeel (-0,2 procent) om uit te komen op 21,5 procent.

De gezamenlijke supermarkten onder de inkoopvlag van Superunie, waaronder ook Plus, leverden 0,8 procent marktaandeel in. Dat meldt marktonderzoeker NielsenIQ.

NielsIQ meldt tevens dat de omzet van de supermarktbranche steeg als gevolg van de gestegen prijzen: ruim 46 miljard euro, 3 procent meer dan een jaar eerder.

Hard discount

Je zou verwachten dat de hard discount supermarkten Lidl en Aldi fors terreinwinst zouden boeken, maar die verwachting komt niet uit. Lidl gaat volgens NielsenIQ fors terug, van 10,6 naar 10,1 procent marktaandeel bij een gelijkblijvend aantal winkels (438). Aldi's marktaandeel groeit wél, met 0,2 procent. Van 5,2 naar 5,4 procent, terwijl het twee winkels sloot (van 487 winkels in 2021 naar 485 winkels in 2022). De winst is mogelijk te verklaren door de marketingcommunicatie-inspanningen van Aldi, die steeds beter ontvangen lijken te worden.

De cijfers van marktonderzoeker Iri, dat gelijktijdig met NielsenIQ publiceert, wijken iets af, maar laten over het algemeen wel hetzelfde beeld zien. Uit Iri’s cijfers blijkt ook dat ‘hard discount’ (Lidl en Aldi samen), iets groeien in marktaandeel, van 15,7 naar 16,2 procent. Een uitsplitsing van dat cijfer geeft Iri niet. Wél zegt Sjanny van Beekveld van Iri in een reactie aan adformatie dat beide partijen groeien in marktaandeel 'in dezelfde orde van grootte'.

Superunie

Hoewel Superunie als geheel zakt in marktaandeel, verschilt het beeld per formule. Deen (1,5 procent in 2021) verdween in het geheel van het tableau en Coop leverde fors in (van 3,8 naar 3,2 procent), terwijl Plus er 0,3 procent op vooruit ging om een marktaandeel in 2022 van 6,8 procent te noteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in