Addressable tv? Partijen reageren verdeeld op uitnodiging Talpa en KPN
RTL Nederland en Brand Deli haken aan, VodafoneZiggo houdt de boot voorlopig af.
Broadcasters in Nederland reageren positief op de uitgestoken hand van Talpa Networks ceo Peter de Mönnink, om aan te haken bij het platform dat zijn bedrijf met KPN aan het optuigen is voor het verspreiden van gerichte tv-reclame. KPN test de techniek onder 1200 eigen werknemers. Bij Talpa-zenders SBS, Veronica en Net5, zijn vanaf 1 oktober gepersonaliseerde reclames te zien, in eerste instantie alleen bij uitgesteld kijken. Als het goed werkt, krijgen alle tv-klanten van KPN in de loop van volgend jaar de optie om gepersonaliseerde reclames aan te zetten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid"In België lijkt het onderwerp privacy veel minder te leven.". Toch wel. Maar er is voor de opstart van addressable tv een akkoord gemaakt tussen Telenet, SBS en de betrokken regulator, de privacycommissie (inmiddels van naam veranderd tot Gegevensbeschermingsautoriteit).
Best riskant. Van de meeste merken neem ik producten en diensten zolang ze mij niet teveel reclame-overlast veroorzaken. Zodra ik ze, ondanks consequent wegzappen, te vaak tegenkom op tv, dan komen ze op mijn zwarte lijst en boycot ik ze voortaan. Het gevaar lijkt mij groot dat je als kijker straks overladen wordt met gerichte spotjes van bedrijven waar je al klant bent. Uit ergernis zul je daar dan geen zaken meer mee doen. Ik tenminste niet.
De inspanningen zouden veel beter gericht kunnen worden op een ad-blocker voor televisie. Daar heb je als kijker echt wat aan. Zo'n blocker moet dan niet alleen spotjes en reclameblokken wegfilteren, maar liefst ook alle reclame uit de beelden van voetbalwedstrijden, zodat je daar weer met enig plezier naar kunt kijken. Door de overdaad aan reclame is voetbal op tv niet meer om aan te zien en kijk ik al jaren niet meer.