ABNAMRO stapt in markt van bemiddeling interimmers
ABNAMRO start een opvallend initiatief. Onder de merknaam 'Associates' start de bank een commercieel internetplatform gericht op het bemiddelen van interim-managers en interimprofessionals. Associates is een volle dochter van ABNAMRO maar werkt verder onafhankelijk. De site wil uitgroeien tot dè plek waar inlenende organisaties en interimmers eenvoudig en rechtstreeks zaken met elkaar kunnen doen tegen relatief lage kosten. Directeur en initiatiefnemer Arno Zondag vertelt meer over het hoe en waarom.
Zondag was voorheen verantwoordelijk voor de inhuur van interimmers bij ABNAMRO, een van de grootste inlenende organisaties in Nederland. Hij is met dit plan gestart uit onvrede bij hem, andere inleners en zelfstandige interimmanagers en interimprofessionals (zzp-ers) over de toegevoegde waarde die bemiddelingsbureaus leveren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAssociates moet een marktplaats worden waar opdrachtgevers gratis hun opdrachten voor interim-managers en interim-professionals op minimaal HBO niveau kwijt kunnen.Ingeschreven interimmers kunnen op die oproepen reageren en zo rechtstreeks met de opdrachtgever in contact komen. Maar een opdrachtgever kan ook zelf in de database op zoek gaan naar de geschikte kandidaten. Bij een geslaagde match draagt de interimmer ? 2,50 euro per gewerkt uur af aan Associates. Een erg bescheiden bedrag ten opzicht van marge die bureaus in rekening brengen (gemiddeld 25%). Associates is zelf niet actief betrokken bij de 'match' tussen opdrachtgever en interimmers. (zie meer over opzet site in artikel op www.hrlog.nl).
Associates is niet het eerste online initiatief in deze markt, waar ? naar mijn inschatting ? voor het bemiddelen van zelfstandige interim-managers en zwaardere interim-professionals toch al gauw ? 400 miljoen wordt uitgeven aan 'search & matching' bureaus. Ik moet zeggen dat met name de 'achterkant' van Associates, de infrastructuur, ondersteuning op het terrein van contracting en facturering en het assessment gedeelte er stevig en professioneel uit ziet. Maar veel, zo niet alles, van het succes van dit initiatief zal af hangen of het Zondag c.s. lukt om andere opdrachtgevers dan de ABNAMRO zelf zo ver te krijgen dat ze hun opdrachten op deze site in de etalage zetten.
Blijft de vraag over waarom ABNAMRO dit doet? Ten opzichte van ING die wil gaan concurreren met Google is het zo gek nog niet. Het aantal zzp-ers groeit nog steeds hard en het zijn lucratieve klanten voor de bank. ABNAMRO heeft in de afgelopen jaren het MKB wat links laten liggen. Verder past Associates in een rijtje online initiatieven vanuit ABNAMRO die (ogenschijnlijk) los staan van de bank: Flametree (business netwerk voor MKB) en MKBNext (bemiddeling bedrijfsovernames).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid