Overslaan en naar de inhoud gaan

10 woorden die alleen een marketeer kan verzinnen

Thighvertising, listicle en acht andere bekende en onbekendere woorden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

heeft de 10 woorden die Lianna Domenic van heeft verzameld, op een rijtje gezet.

related partner content for mobile comes here

Veel van dit soort woorden zijn samenvoegingen (neologisme/contaminatie), met een sjiek woord ook wel portmanteaus genoemd.

Dit zijn volgens de site de tien leukste:

1. Thighvertising = thighs + advertising

Komt vooral in Japan voor. Het verwijst naar het gebruik van de bovenbenen (meestal van vrouwen) om een product te adverteren.

Voorbeeld hiervan is uit Nieuw-Zeeland. De retailer wilde korte broeken verkopen en zette daarvoor openbare banken en bushaltebankjes in met een soort reliëf-stempel, waardoor de reclameboodschap op de bovenbenen was te zien.



2. Blogebrity = blog + celebrity

Een is iemand die beroemd is geworden vanwege het bloggen (Perez Hilton, Jenna Marbles).

3 . Masstige = massa + prestige

Masstige kun je zien als een soort van neerwaartse merkextensie: prestigieuze producten die ontworpen zijn om te worden verkocht aan de massa. Het concept heeft volgens de site de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Amerikaanse retailers als Pottery Barn en Bath & Body Works verkopen luxegoederen tegen schappelijke prijzen.

Of neem Lexus dat met zijn GS-serie een betaalbaar alternatief biedt voor de Mercedes-Benz E-Klasse.

4 . Listicle = lijst + article

Een listicle is een lijst vermomd als een artikel of een artikel vermomd als een lijst.

Je ziet het vaak online (dit artikel is ook een listicle), informatie wordt vaak puntsgewijs geschreven, bijvoorbeeld als top10-lijstjes. Ze zijn lekker en makkelijk te delen en te scannen.

Een variant erop is  charticle, een artikel in de vorm van een grafiek - een infographic dus.

5 . Advertainment = advertentie + entertainment

Consumenten moeten betrokken worden, aangemoedigd en vooral worden vermaakt, wil de commerciële boodschap blijven hangen.

Een goed voorbeeld hiervan is de Red Bull-advertainment met  Felix Baumgartner. Miljoenen mensen keken hoe Baumgartner de hoogste parachutesprong ooit deed.

 

Of neem de videofilmpjes van BMW (The Hire), plot en productplacement gecombineerd.


6 . Fictomercial = fiction + commercial

Ook een fictomercial is een mix van product placement en entertainment, alleen hier wordt het product in kwestie geadverteerd in een roman of kort verhaal.

Het eerste voorbeeld van een fictomercial kan worden gevonden in Fay Weldon&;s roman (2001), met duidelijke verwijzingen naar het merk waar de auteur goed voor betaald werd. 

Het is wel een lastige tak van sport: een product adverteren in een verhaal zonder de lezers tegen de haren in strijken.


7 . Cocacolonization = Coca-Cola + colonization

Cocacolonization: een merk of franchise dat wereldwijd gaat.

De term is eigenlijk niet nieuw, het bestaat sinds de jaren vijftig en is in de Koude Oorlog in schwung geraakt. De term wordt nu gebruikt om te verwijzen naar het proces van verwestersing in het algemeen.


8 . Badvertising = bad + advertising

Dit woord mag dan nieuw zijn, het idee erachter niet. Zie je een bijzonder onaangenaam, flashy of beledigende advertentie? Dan is het badvertising. Sommige advertenties zijn bot, vervelend, of gewoon slecht. Ze trekken aandacht op de verkeerde manier: met een valse claim, een twijfelachtige grap of ze zijn gewoon smakeloos.

Het kan ook zijn dat advertenties zo slecht zijn, dat ze weer grappig worden. Dat heet radvertising. Dan is weer wel goed.

9 . Subvertising = subversieve + advertising

Subvertising verwijst naar politieke statements gemaskeerd als advertenties die vaak satirisch van aard zijn. De beste subvertenties lijken op het eerste gezicht op een gewone advertentie, maar schijn bedriegt.

Deze vorm van cognitieve dissonantie (de verwachting iets te zien, maar te worden geconfronteerd met iets anders) is een effectieve manier om een ​​sterke boodschap over te brengen.

Een goed voorbeeld van subvertising is volgens Unbounce te vinden in het werk van een anonieme straatartiest in Hamburg, die afbeeldingen van Photoshopwerkbalken op (zwaar gephotoshopte) H&M-billboards plakte.



10 . Catvertising = cats + advertising

Simpel: dit is een combinatie van katten en reclame. Vaak in een vorm van parodie maar het kan ook verder gaan. Kijk naar Grumpy Cat: die heeft een eigen lijn van producten (T-shirts, mokken) en zelfs een eigen agent.

Of neem poes , gek op dozen. Ze heeft een eigen boekdeal.

Het grappig ogende katje heeft een eigen web-serie.



Catvertising wordt op dit moment nog vooral ingezet met een knipoog naar traditionele reclametechnieken, maar het is volgens Unbounce slechts een kwestie van tijd voordat meer marketeers de verkoopkracht van katten in de gaten krijgen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in