GfK introduceert Connected TV (ctv) in GfK GXL en wil daarmee de potentie van Online Video en Video on Demand nog inzichtelijker. Connected TV bevat zowel het streamen van content van smartphones en tablets, als het direct afspelen van apps op smart televisies.
Binnen GXL (GfK Crossmedia Link) wordt naast crossmediagedrag ook het aankoopgedrag vastgelegd. Het online- én het televisiegedrag wordt passief en single-source gemeten. Daarnaast wordt via jaarlijkse vragenlijsten informatie verzameld over luister- en leesgedrag en ruim 350 andere achtergrond-kenmerken.
Door de toevoeging van het meten van ctv in GXL stijgt het gemiddelde dagbereik van YouTube van 4,9 miljoen mensen op phone/tablet/pc, met 920 duizend personen naar in totaal 5,8 miljoen personen van 13 jaar en ouder in september 2021 (phone/tablet/pc + ctv).De stijging van bereik door het opnemen van CTV verschilt per doelgroep. De blauwe balk, in onderstaande grafiek, toont het toegevoegd bereik per dag van YouTube via ctv, in doelgroep 13-24 jaar (8,5%).
In totaal bezoekt op een gemiddelde dag in september 54,9 procent van alle 13-24-jarigen YouTube, via smartphone, tablet, pc@home of tv. Dat zijn ruim 1,5 keer zoveel personen de dagelijkse tv kijker (op het televisietoestel). Overigens is de groep 13-24 jaar een uitzondering. Voor mensen ouder dan 25 jaar is het gemiddeld dagbereik van de tv-zenders (op tv) wel hoger dan Youtube (incl ctv).
Netflix
De toevoeging van connected tv in GXL maakt het beeld ook meer compleet voor VOD diensten, zoals Netflix, Videoland en Disney+.
Het gemiddelde dagbereik van Netflix (incl ctv) is met 5,8 miljoen net zo hoog is als YouTube (incl ctv) in doelgroep 13+ jaar. Wat verschilt is dat Netflix veel meer via ctv wordt genuttigd en minder via pc of mobile devices. Concreet voegt ctv gemiddeld 4,6M kijkers per dag toe aan de 1,1 miljoen mensen die dagelijks Netflix kijken via phone/tablet/pc.
Videoland
Videoland (incl ctv) wordt dagelijk door 1,5 miljoen mensen gekeken van 13 jaar en ouder. Naar Disney+ (incl ctv) kijken gemiddeld 1,1 miljoen mensen per dag in september 2021. Net als bij Netflix consumeren de 25-plussers de VOD dienst vooral via ctv. Alleen bij de jongeren is het percentage dat alleen via hun smartphone/tablet/pc in een maand de VOD dienst bezoekt, groter dan de groep die voor ctv kiest.
Het maandbereik (incl ctv) van Videoland ligt met 3,7 miljoen mensen iets hoger dan Disney+ met 3,3 miljoen. Er is relatief weinig overlap: de meeste mensen hebben waarschijnlijk een favoriet device. Waar 35+ jarigen vooral de tv gebruiken, kiezen 13-24 jarigen meestal het device waar ze zelf de baas over zijn: hun phone/tablet/pc.
Het maandbereik van YouTube via phone/tablet/pc is al hoog. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die in september 2021 alleen maar via ctv YouTube hebben gekeken en niet ook al YouTube op hun phone/tablet/pc hebben bezocht. Hoewel het toegevoegd bereik van ctv voor YouTube dus op maandniveau niet zo’n waardevolle toevoeging lijkt, hebben we eerder gezien dat ctv op dagniveau ook bij YouTube een groot verschil maakt. De grafiek laat verder zien dat Netflix door relatief veel mensen niet via phone/tablet/pc, maar alleen via ctv wordt bekeken. Zeker als je dit vergelijkt met Videoland en Disney+.
De volgende keer meer over het toegevoegd bereik van Connected TV op het Online Video bereik op phone/tablet/pc van NPO Start/Plus, RTL XL en Kijk.
Zie hier de Toplijst van september 2021.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!