Het computertijdschrift PCM is gestopt, 39 jaar na de eerste editie die in 1983 verscheen. Personal Computer Magazine was een consumententijdschrift dat maandelijks uitkwam en had op zijn hoogtepunt vierhonderdduizend abonnees. Uitgever Reshift Digital trekt nu de stekker uit het tijdschrift omdat de oplage door de jaren heen flink is teruggelopen en de papier-, productie- en bezorgkosten de afgelopen tijd gestegen zijn.
Remco de Graaf, uitgever bij Reshift, zegt desgevraagd tegen Adformatie dat de laatste editie van PCM - net uitgebracht - een drukoplage van dertienduizend kent. 'De afgelopen jaren was structureel een verval in de betaalde oplage van tussen de vijf en tien procent.'
Afnemende interesse van adverteerders
Als computertijdschrift liep PCM in zijn begindagen voorop, maar in de afgelopen jaren is het magazine zich gaan verbreden. Computers bleven de basis, maar er was ook aandacht voor andere technische productgroepen zoals elektrische auto's, smartphones en 3D-printers.
De Graaf: 'Tech zit in alles wat vandaag de dag wordt gebruikt. Het voelt logischer om onszelf te richten op de groeiende vraag in plaats van vast te houden aan een slinkend domein met afnemende interesse. Zowel aan de zijde van lezers, bezoekers en adverteerders. PCM zat in de voorhoede van de technologische innovatie. En is in zekere zin nu ook slachtoffer van diezelfde vooruitgang. De computer is een gebruiksvoorwerp geworden in plaats van een hobby.'
Reshift Digital verlegt focus
Het einde van PCM is per brief meegedeeld aan de abonnees, die automatisch worden overgezet naar het tijdschrift Computer!Totaal. Eveneens van Reshift Digital en vrijwel even duur (bijna negentig euro per jaar, voor elf edities). Abonnees die geen behoefte hebben aan Computer!Totaal, kunnen hun abonnement stopzetten door contact op te nemen met de klantenservice.
'Als mediabedrijf vinden wij het natuurlijk ontzettend jammer dat dit icoon uit de Nederlandse computergeschiedenis verdwijnt, maar sluiten onze ogen ook niet voor de realiteit', aldus de uitgever. 'We houden al jaren rekening met dit scenario. Het moment is extra versneld door de stijgende prijzen van grondstoffen zoals papier en toenemende productie- en verzendkosten. Maar de keuze wordt ook gedreven door de lancering van een nieuw merk dat naadloos aansluit op Kieskeurig.nl en waarop wij onszelf juist richten op domeinen waar vraag is naar informatie, uitleg en duiding.'
Reshift Digital kocht prijsvergelijkingswebsite Kieskeurig.nl in 2018 van Sanoma. Onder de nieuwe eigenaar is Kieskeurig.nl meer gaan doen dan het tonen van productprijzen. De titel maakt tegenwoordig ook veel eigen geschreven content en uitlegvideo's en focust zich op het aanbieden van vrijblijvende offertes voor diensten als schilderen en cv-installaties. Reshift Digital maakt later meer bekend over zijn nieuwe merk.
Het Haarlemse mediabedrijf heeft meer techtitels in zijn portfolio, waaronder tijdschriften Zoom, Computer Idee en Tips & Trucs. Ook is het uitgever van diverse gamingwebsites en -tijdschriften en andere platformen.