Commerciële zenders tegen overgewicht kinderen

Een aantal commerciële radio- en tv-zenders, waaronder RTL, SBS en MTV, gaat wat doen tegen overgewicht bij kinderen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze hebben samen met een aantal organisaties het platform (W)EET gevormd. In het platform is ook de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) van de partij. Het platform gaat zich bezighouden met 'educatie en communicatie om gezonde voeding, het belang van bewegen en een gezonde leefstijl onder de aandacht te brengen van kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders.'

De commerciële zenders hopen door deelname aan het initiatief een reclameverbod voor voedingsmiddelen gericht op kinderen te voorkomen. Vandaag wordt in de Tweede Kamer de nota Overgewicht behandeld. Volgens de woordvoerder is het onder meer de bedoeling dat presentatoren en dj's in hun programma's aandacht gaan besteden aan zwaarlijvigheid. 'Dat zou bijvoorbeeld kunnen door voor kinderen een liedjeswedstrijd over gezond voedsel te organiseren.' Begin volgend jaar zou het eerste project gelanceerd moeten worden.

Naast de tv-zenders van RTL, SBS en MTV Networks doet ook de Vereniging van Commerciële Radio mee, met daarin onder meer Sky Radio, Radio 538, Radio Veronica, Q-Music en Slam FM. Andere deelnemende organisaties zijn bijvoorbeeld de Stichting Ik Kies Bewust en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. De publieke omroep en dag- en weekbladen worden uitgenodigd mee te doen.

De Consumentenbond kwam afgelopen vrijdag met een onderzoek naar buiten waarin ze stelt dat de drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen richten. Vooral McDonalds maakt zich volgens de Consumentenbond hieraan schuldig. De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod van reclames van fastfoodketens. Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt.

Bron: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie