Premium

COMMENTAAR: Bono en boodschap(p)

Geefgeld, maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen - het blijft nog een beetje krampachtig en gejaagd zoeken naar de juiste weg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik zag de advertentie weer voor me van Bono die gewapend met zijn Louis Vuitton-tas de geknechte Afrikaan kwam verlossen van de ketenen van het kapitalisme.

Tijdens een presentatie in Cannes samen met Apple’s Jonathan Ive, waar Bono de eerste ‘Cannes LionHeart Award’ in ontvangst nam voor zijn (PRODUCT)RED-initiatief, beschuldigde hij met veel aplomb Apple van religieus fundamentalisme omdat ze niet te koop lopen met het feit dat ze al meer dan 75 miljoen hebben opgehaald ten behoeve van (PRODUCT)RED. Ive kwam in zijn reactie niet verder dan een obligaat ‘it’s (RED) been really, really special to us’.

Doet Apple goed in relatieve stilte om redenen van ‘noblesse oblige’, of denken ze dat (PRODUCT)RED te veel afleidt van hun eigen branding?

De ontwikkeling van zijn Boodschapp  wordt niet gefinancierd met venture capital of ‘geefgeld’ maar met ‘geld met een smaakje’, zoals Jeroen de Bakker het noemt in het coververhaal deze week - geld bedoeld voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen.

Nadat vrijwel alles wat je kunt bedenken al in apps is gevangen, bedacht Lab1111 dat voeding een ‘interesseveld’ is dat nog niet volledig is gedigitaliseerd. Met de boodschapp kun je zien welke ingrediënten er in een product zitten: handig in een tijd waarin voeding continu ‘trending toppic’ is

en de kennis erover afneemt, maar is dit een voorbeeld van maatschappelijk en duurzaam ondernemen? Waar zijn de oma’s en moeders die konden zien en ruiken of iets goed, lekker of bedorven was zonder dat ze een etiket, laat staan een app nodig hadden?

Gelukkig zet de onvolprezen voedingsrelativist Martijn Katan het een en ander over voedsel weer op zijn plek in zijn column van afgelopen zaterdag in NRC. De hang naar ‘herontdekte’ voedingsmiddelen en zogenaamd ‘oervoedsel’ als oplossing voor vetzucht, veroudering en een serie andere klachten alsmede de aanhoudende argwaan tegenover de officiële wetenschap weerlegt hij en hij adviseert meer te vertrouwen op de adviezen van het Voedingscentrum; saai maar ze kloppen wel.

Geefgeld, maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen - het blijft nog een beetje krampachtig en gejaagd zoeken. Net het Nederlands Elftal maar we winnen wel met 2-1 van Mexico en we gaan door. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie