Code alcoholreclame aangescherpt

Per 1 juli a.s. treedt de herziene Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken in werking. In die code is het verbod op minderjarigen aangescherpt. Het gebruik van de nieuwe slogan "Alcohol onder de 16, natuurlijk niet" dient nu ook gebruikt te worden op printuitingen voor zwakalcoholhoudende dranken. Voorheen was dit alleen verplicht bij televisie- en bioscoopreclame. Dit geldt ook voor sterk alcoholhoudende dranken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Overheid en bedrijfsleven zullen de handen ineenslaan om met een gezamenlijk communicatieplan te komen, dat is afgesproken met de minister van VWS, Klink. Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), waarin de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken zijn verenigd, laat in een persbericht weten te hopen dat de combinatie van goede voorlichting en betere handhaving zullen leiden tot een verdere daling van het aantal jongeren onder de 16 dat alcohol drinkt. ‘Het is bemoedigend om vast te stellen dat er ook echt minder 12-14 jarigen alcohol drinken’ zegt Ingrid van Engelshoven, directeur van STIVA, refererend aan het onlangs gepubliceerde Peilstationsonderzoek van het Trimbos instituut. Uit datzelfde onderzoek blijkt echter dat 15-18 jarigen nog steeds verontrustend vaak en veel drinken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie