Na een maand flinke stijging in gebruikers in Nederland is de hype rondom Clubhouse nu toch echt wel op z’n piek. Als je vader of moeder gaat vragen of het ook voor hen is, dan weet je wel hoe laat het is. Dat de nieuwe babbelbox vol bekende en minder bekende muzikanten, sporters, ondernemers, zelfuitgeroepen goeroes en andere audiofielen aan vrijwel iedereen trekt is duidelijk. Social listening staat daarbij pas in de kinderschoenen wetende dat o.a. Facebook deze functionaliteit ook aan het ontwikkelen is.
De hamvraag is hoe we het een plek in ons dagelijks leven geven en vooral wat we als marketeers met dit nieuwe kanaal kunnen. Interactieve podcasting waar vooral kwalitatieve content het toekomstige verdienmodel moet gaan worden, kan een kans bieden. Maar dan moet je zelf - en als merk - wel durven. De eerste (on)mogelijkheden en tips op een rij:
Autoriteitsgedreven
Allereerst is Clubhouse een vooral autoriteitsgedreven app. Ondanks het democratische element, waarin iedereen een room (voor de newbies, lees: uitzending) kan hosten, zijn de meest succesvolle conversaties in aantallen vooral gedreven door de bekendheid van de hosts en gasten die in de room komen. Zonder Bas Smit of Eelco de Boer als host of als gast doe je er eigenlijk niet toe. Voor een stap vanuit marketinggedreven motieven dien je dus of een autoriteit vanuit jouw merk naar voren te schuiven, ofwel gebruik te maken van een autoriteit die op clubhouse een room weet te vullen. Influencer marketing kan in vele vormen dan ook verwacht worden op het platform.
Mijn eerste tip voor marketeers hierin is om dus vanuit je merk te bepalen op welk autoriteitsniveau je zou willen instappen en wie je daarvoor beschikbaar hebt. Is het antwoord op het laatste deel van die zoektocht niemand, dan kan je een influenceraanpak overwegen. Bereik is daarbij per room overigens wel beperkt. Het maximale aantal luisteraars is nu gezet op 5.000. Overigens halen veel van de populaire Nederlandse rooms die bovengrens nog niet.
Fit doelgroep en doelstellingen
Daarnaast is het belangrijk om te bepalen tegen en met wie je gaat praten vanuit merkperspectief. Welk deel van de gebruikers op Clubhouse kan een bijdrage leveren aan jouw merkdoelstellingen? Voor merkintroducties kan het interessant zijn om in de community feedback te vragen over de introductie of ontwikkeling. Ook kan het voor marketeers zelf een kwalitatieve onderzoeksmethode zijn – waarbij ik wel sterk kritisch ben op de kwaliteit van de populatie – waarin zij tips, tricks en feedback kunnen halen op plannen voor innovatie, communicatie en bedrijfsmodellen.
Ook voor merken die een afstandelijk profiel hebben en dichter bij een early adapter groep willen komen te staan kan, mist juist gebracht, een stap op Clubhouse een testcase zijn. Je hebt een kans om een verhaal van een product/bedrijf te vertellen en tegelijkertijd te connecten met huidige of potentiele klanten (voor bijvoorbeeld product feedback). Kortom: zoek naar een fit tussen je merk/bedrijfsdoelstellingen en de doelgroep die op Clubhouse daarbij betrokken kunnen worden.
Jouw audiomerkformat
Tot slot is het belangrijk om stil te staan bij het format dat jij, je merk of de autoriteit die je inzet voor je merk kiest op het platform. Praat je vooral mee in andere rooms in de hoop daarin je doelstellingen te halen of ga je actief je eigen room hosten, events plannen en uiteindelijk een club starten (na 3 succesvolle events kan dat)? Hou er met je formats rekening mee dat gesprekken niet opgenomen worden. De doelgroep moet er dus live bij zijn. Hierdoor blijven mensen relatief lang op de app en is er sneller sprake van FOMO. Een voordeel voor je format is bovendien dat gebruikers/luisteraars zich vaak goed op de inhoud kunnen concentreren, omdat het een audio-only app is.
Met deze drie aandachtspunten voor je eerste start op het platform kan je gericht gaan experimenteren in het gebruik van Clubhouse voor jou als marketeer en jouw merken. Tot slot de vraag of dit echt belangrijk is? Het eerlijke antwoord is nee. De wereld draait ook door zonder Clubhouse. Maar met wat experiment en innovatiedrang kan je het platform goed gebruiken verkennen vanuit zakelijk perspectief. Hulp daarbij nodig? Maak een room aan en nodig me @KrizNL uit, dan babbelen we verder.
Christiaan van Betuw is managing partner van de Serviceplan Group Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!