Premium

Categorie ‘Online kansspelen’ big spender sinds toestemming reclamemaken

De categorie geeft na aangescherpte reclamecode hetzelfde uit in januari, maar het aantal advertenties is wel fors minder.

De online kansspelmarkt is open: Toto breidt merk uit met Casino en Sport
TBWA\Neboko

Het legaliseren van online kansspelen per 1 oktober en de daarmee gepaard gaande permissie om daar reclame voor te maken, roept tot nu toe veel weerstand op. Een opiniestuk van Stine Jensen in NRC geeft een beeld van de gevoelde verontwaardiging: ‘De gokindustrie boert goed, de verslavingszorg puilt uit’. De Tweede Kamer laat zich wat de reclame voor online kansspelen niet onbetuigd. Ongerichte reclames voor onlinegokken zouden wat de Kamer betreft verboden moeten worden. Volgens minister Weerwind voor Rechtsbescherming zijn er nogal wat juridische belemmeringen om dat voor elkaar te krijgen. Maar hoe zwaar is de campagnedruk van de kersverse categorie eigenlijk? Behoorlijk hoog, zo blijkt uit een analyse van Nielsen.

Vanaf het moment dat het was toegestaan; 1 oktober, speelt de categorie ‘online kansspelen’ een eredivisierol. In de vier maanden tot nu toe, oktober 2021 tot en met januari 2022, staat de kersverse categorie met een bruto mediabesteding van 48 miljoen euro bruto (Nielsen rapporteert mediabestedingen vóór kortingen), tussen andere topspelers. Ter vergelijking, de categorie supermarkten is er in dit rijtje een van een ander niveau (214 miljoen), maar online kansspelen misstaat niet tussen andere topcategorieën, zoals personenauto’s (71 miljoen), filiaalbedrijven drogisterijen (67 miljoen) en touroperators (46 miljoen). Berry Punt, marketingmanager bij Nielsen: ‘We zien bij online kansspelen ook een uitzonderlijk hoog percentage van de bruto mediabestedingen naar televisie gaan. Het aandeel televisie is bij de grootste branches - behalve bij webwarenhuizen en touroperators – veel hoger dan het marktgemiddelde, maar online kansspelen spant de kroon met een percentage van 81 procent over de maanden oktober tot en met januari.’

1,6 procent

Gemeten naar de totale bruto bestedingen over de bedoelde vier maanden (2,9 miljard), is de categorie online kansspelen goed voor een percentage van 1,6 procent (de eerder genoemde 48 miljoen euro).

Prijzen omhoog

De bruto bestedingen van de categorie zijn in januari min of meer op hetzelfde niveau. In oktober ging het om 11 miljoen en in de maanden daarna, dus ook in januari, afgerond om 12 miljoen euro. Dat is interessant in het licht van de Reclamecode Online Kansspelen, waar half december een akkoord voor werd gesloten. De code schrijft onder meer voor dat er tussen 06.00 en 21.00 uur geen online videoreclame wordt getoond en dat er op tv maximaal drie commercials per blok voorbij komen. Het aantal reclame-uitingen daalde echter wel significant. Werden er in november en december nog zo’n 10 duizend televisiespotjes per maand getoond, in januari viel dat terug naar 6 duizend. Ook de online reclames werden (meer dan) gehalveerd. In november en december rapporteert Nielsen 162 duizend en 179 duizend online reclames, in januari is het ‘nog maar’ 82 duizend.

Wie over een basisvaardigheid rekenen beschikt, kan op zijn vingers natellen dat minder reclames bij een gelijkblijvend budget wijst op hogere tarieven. De tariefkaarten van de grote mediahuizen wijzen ook in die richting. Bij Ad Alliance is het beleid dat er maximaal één commercial voor online kansspelen per reclameblok wordt ingezet. Bovendien laat het bij reclame voor online kansspelen de allerhoogste productindexen los op de basisprijs: index 200. Bij Ster treffen we ook de hoogste index aan voor kansspel: index 180 (‘Your Time Kansspel’).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie