Veluwe populairste Nederlandse streek


Dit blijkt uit merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 11000 Nederlanders. De uitkomsten van dit onderzoek zullen, net als in 2011, worden gepresenteerd op het Nationaal Congres Citymarketing (NCC13), op maandag 17 juni a.s. in Rotterdam.
Landelijk scoort
De Veluwe wordt vooral gewaardeerd door de vele mogelijkheden om er van de natuur te kunnen genieten. Van de 500 onderzochte streken heeft de Veluwe het meest te bieden voor dagtoeristen die willen fietsen of wandelen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied zijn populair. ‘Ondanks dat winkelen de favoriete hobby van de gemiddelde Nederlander is, blijft de natuur toch het meest trekken als men met familie, vrienden of partner wil ontspannen. Ook stadsinwoners hebben de natuur nodig om tot rust te komen’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
Amsterdam versus Westland
Net als bij de vorige meting in 2011 blijft Amsterdam de sterkste merknaam onder de Nederlandse steden. Maastricht en Utrecht staan op de tweede en derde positie.
Amsterdam is vooral zo populair door het gevarieerde aanbod van winkels, horeca en cultuur. De combinatie van een historische binnenstad met veel dynamiek zorgt ervoor dat de stad bij vrijwel alle Nederlanders favoriet is.
Westland heeft van de 30 grootste gemeenten de zwakste reputatie onder de Nederlandse bevolking. ‘Net als Zaanstad en Haarlemmermeer is Westland een gemeentenaam die weinig associaties oproept. De korte historie speelt ook een rol bij het zwakke imago van de gemeente Westland’, aldus Beerda.
Zeeuwen en Groningers
Onder de eigen inwoners is Zeeland de provincie met de meeste merkkracht. Zeeuwen voelen zich zo sterk verbonden met hun provincie vanwege de prettige sfeer, de rijke natuur en de historische gebouwen.
Ook Friezen en Groningers zijn erg trots op de provincie waarin zij wonen. Onder de inwoners van Flevoland is de band met de eigen provincie het zwakst. Zuid-Hollanders voelen ook weinig bij hun provincie.
Van alle Nederlandse stadsinwoners zijn Groningers het meest trots op hun woonplaats. Groningers zijn niet alleen blij met het horeca- en winkelaanbod, maar vinden ook het niveau van de opleidingen en de sportfaciliteiten zeer aantrekkelijk. Inwoners van Almere zijn het minst blij met hun woonplaats.
Top-10 steden in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Amsterdam
2. (2) Maastricht
3. (3) Utrecht
4. (6) Rotterdam
5. (4) Den Haag
6. (5) 's-Hertogenbosch
7. (7) Groningen
8. (11) Breda
9. (10) Nijmegen
10. (8) Arnhem
Top-10 provincies in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Limburg
2. (2) Noord-Brabant
3. (4) Gelderland
4. (3) Noord-Holland
5. (5) Zuid-Holland
6. (6) Utrecht
7. (8) Drenthe
8. (7) Zeeland
9. (10) Overijssel
10. (9) Friesland
Top-10 streken in 2013 (+ positie in 2011) onder de gemiddelde Nederlander gemeten
1. (1) Veluwe
2. (2) Zuid-Limburg
3. (3) Texel
4. (5) Waddenzeegebied
5. (4) Randstad
6. (10) Twente
7. (6) Terschelling
8. (9) Achterhoek
9. (7) Betuwe
10. (8) Biesbosch
Methodiek
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is in samenwerking met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn 11000 respondenten ondervraagd. Met het onderzoek zijn de merkkracht en het imago gemeten van de 30 grootste gemeenten (G30), alle provincies en alle streken. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid