Van Beek nieuwe ceo Havas Worldwide Nederland
Van Beek (41) was voorheen chief interactive officer bij IdeasForBrands/McCann Nederland. In deze functie was hij medeverantwoordelijk voor verwerven van nieuwe klanten als Intratuin, Praxis, Van Gils, Pfizer, Shire en Stegeman. Daarnaast was hij op de Nederlandse markt verantwoordelijk voor de digitale ontwikkeling van internationale klanten als L'Oréal, Maybelline en Mastercard.
Van Beek begon aan uitgeverskant. Zo was hij onder meer directeur van Broadcast Press, leidde hij Planet.nl en ontwikkelde hij innovatieve online concepten bij Reed Business. Hij ontwikkelde bij die uitgevers zijn digitale kennis. Als ondernemer en eigenaar van WebTopia zette hij zijn ervaring in om grote bedrijven (retailers, verzekeraars, nutsbedrijven) te helpen met omnimediastrategieën.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamChristian de La Villehuchet, chief executive officer van Havas Worldwide Europe, noemt Van Beek een ‘game changer’. ‘Hij heeft de ervaring, de staat van dienst, de spirit en de ondernemersgeest om Havas Worldwide in Nederland naar de top te brengen. Zijn missie is om groei te bewerkstelligen en de transformatie van de groep naar een volledig geïntegreerd bureau kracht bij te zetten. Daarbij is zijn digitale kennis van zaken cruciaal.’
Adformatie stelde vijf vragen aan Rob van Beek over zijn aanstelling als ceo bij Havas Worldwide Netherlands.
Met jouw aanstelling gaat Havas inzetten op ‘volledig geïntegreerd’. Is dat de enige weg voor reclamebureau(netwerken)?
‘Bureaunetwerken zijn de enige partijen die het kunnen, maar wel alleen als je topkwaliteit levert op alle niveaus. Wij kunnen daarnaast resources delen over de grens. Bij IdeasForBrands/McCann heb ik ervaren dat je op strategieniveau een belangrijke partner kan zijn. Klanten willen ook liever bij één partij aankloppen waarvan ze weten wat ze in huis hebben. Nu worden ze vaak gedwongen het anders te regelen, omdat het totaalplaatje van de agency niet klopt. De hoogste kwaliteit bieden over de hele breedte is een uitdaging. Maar wel een haalbare’
Komt de transformatie van Havas niet wat laat?
‘Is dat een reden om het niet te doen? Er liggen volop kansen op tafel volgens mij. Ik denk dat in Nederland meerdere bureaunetwerken aan de late kant zijn overigens, waardoor ondertussen een aantal mooie digitale agencies is ontstaan. Havas heeft wel het 360 graden denken in zich, dus de basis is aanwezig. Ook strategisch zit het goed. We kunnen natuurlijk niet alles zelf doen, bijvoorbeeld op het vlak van development. Daar waar we specifieke specialiteiten nodig hebben, zullen we samenwerken met uitstekende partners.’
Wat is je missie bij Havas?
‘Internationaal gezien draait het goed. Daar liggen kansen om de bestaande relaties verder uit te bouwen. Maar we moeten vooral de lokale markt versterken. Nieuwe lokale klanten binnenhalen dus. Ik zal me meer op de cliënten concentreren. Wat de organisatie van Havas betreft: de aanstelling van een nieuwe ceo brengt altijd veranderingen met zich mee. Ik heb aangegeven dat niemand in beginsel bang hoeft te zijn voor banenverlies. Ik zet in op expansie. Dan moet je denken aan het versterken van kennis van sociale media en online development en creatie. Ik wil dat Havas in Nederland zich de komende drie jaar weer ontwikkelt tot een bureau waarin de lokale allure terug is. Daarin vind je immers je identiteit terug.’
Je zegt dat je geïnspireerd bent geraakt door je gesprek met Christian de La Villehuchet, ceo van Havas Worldwide Europe, die jou heeft aangesteld. Kan je daar iets over zeggen?
‘Christian heeft met een stuk of 20 ervaren mensen gesproken. Die kwamen allemaal strak in het pak op gesprek, terwijl ik op mijn gympen binnenkwam. Hij vond dat interessant en vroeg zich af hoe dat zat. Ik ben iemand die zichzelf wil kunnen zijn. Volgens mij ligt het dna van Havas heel dicht bij mezelf: openheid, eerlijkheid en oog voor content en business. Christian wist dat er iets moest veranderen, dat Havas meer naar gedrevenheid en ondernemerschap moet. Die bevestiging had ik nodig. Anders kan ik niet doen waar ik goed in ben. Dat werd al meteen in het eerste gesprek duidelijk.’
Dinsdag werd bekend dat creative director Thijs de Boer naar ECD GreyPossible Benelux vertrekt. Hebben jullie al een vervanger op het oog?
‘We voeren nu gesprekken met een aantal goede mensen, die bij het nieuwe Havas passen. Eerste prioriteit is zo snel mogelijk een nieuwe creatief directeur aan te stellen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid