Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiek sceptisch over sponsoring en ‘het grote geld’ in de sport

Er bestaat onder het publiek een behoorlijke scepsis ten aanzien van ‘het grote geld’ in de sport. De helft van het Nederlands publiek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een meerderheid (54%) denkt dat de grote bedrijven alleen maar aan sponsoring doen om er zelf beter van te worden. Ook vindt een groot deel dat sponsors een te grote bemoeienis hebben met de sport (44%).

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research naar het imago van sportsponsoring. Deze cijfers zijn geen goed nieuws voor de grote sportsponsors, want consumenten leggen namelijk een directe link tussen sponsoruitgaven, de hoge sporterssalarissen en het bedrag dat ze zelf moeten betalen voor producten en diensten, aldus de Bram Jonkheer van Blauw Research in een artikel in  

Meer talent

Er is echter ook positief nieuws uit het onderzoek te halen. Want Nederlanders mogen dan wel kritisch zijn op het grote sponsorgeld, ze zien ook het belang in van sponsoring voor de sport en daarmee voor de maatschappij, en zichzelf.  Twee derde denkt dat  het aantal internationale prestaties zonder sponsors niet zo groot geweest.  Ook vindt een overgrote meerderheid (71%) dat sponsoring zorgt voor meer talentontwikkeling en voor (45%) een bredere sportparticipatie in de maatschappij (45%).

Zichtbaarheid prima

Een groot deel van de mensen  heeft er ook begrip voor dat sponsoren moeite doen om zo zichtbaar mogelijk te zijn (63%) en 61% vindt het is geen probleem dat sponsors ook hun eigen belangen nastreven, zolang ze de sport maar vooruit helpen. Ruim een kwart (27%) stoort zich aan de zichtbaarheid van sponsors.

Hoger opgeleiden positiever

De onderzoekers concluderen ook dat hoger opgeleiden een meer genuanceerd en positiever beeld hebben van het fenomeen sponsoring dan gemiddeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in