Overslaan en naar de inhoud gaan

Real-world Retargeting zet retail marketing op zijn kop.

Consumenten zullen moeten wennen aan de gedachte dat retailers mobiele technologie gebruiken om hun retail concepten ‘slimmer’ te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De laatste tijd was er veel aandacht in het nieuws voor het ‘tracken’ van consumenten door retailers. Dixons maakte bekend dat het middels het WiFi signaal van smartphones kan meten hoeveel mensen hun winkels binnenlopen en hoeveel voorbijgangers er zijn. 

related partner content for mobile comes here

Real-World Retargeting is vergelijkbaar met retargeting op websites. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je bezoekt een online retailer en ziet vervolgens op een andere website steeds dezelfde banner van het product waar je zojuist naar hebt gekeken. Op dat moment wordt het cookie dat de retailer op je computer heeft geplaatst gebruikt voor retargeting door een advertentienetwerk.

Deze advertentietactiek kan nu ook worden toegepast wanneer je een ‘echte’ winkel bezoekt: met een WiFi tracker maakt de winkelier contact met je smartphone en leest daar een uniek nummer uit. In de meeste gevallen is dat het IDFA (Apple iOS) of MAC address (Android). Deze unieke identifiers worden vervolgens gebruikt door advertentienetwerken om te kunnen retargeten.

Verschillende start-ups zijn al in deze markt gesprongen. Zo biedt het Franse oplossingen aan voor retargeting op basis van Wifi tracking en het Pools-Amerikaanse gebruikt Beacons op basis van Bluetooth waarmee promoties direct naar de smartphone kunnen worden gepusht. Maar ook Apple heeft in iOS7 gelanceerd.

Retailers maken hiermee een belangrijke strategische beweging. Recent  van ABN AMRO toont aan dat 28% van de consumenten zich online orienteert op aankopen die vervolgens in de winkel worden gedaan. Omgekeerd is dat percentage een stuk lager: slechts 3% van de online aankopen werdt beinvloed door orientatie op de winkelvloer. Er is dus een duidelijke opportunity voor winkeliers om consumenten die  de winkel bezocht hebben – maar nog geen aankoop deden – online opnieuw te targeten en te verleiden tot een aankoop in hun online shop.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in