Overlay-advertenties werken het beste met banners


Adverteerders hebben bij een online video keuze uit verschillende advertentievormen: voor, na of in online video’s. Een pre-roll advertentie is nog interruptief, maar transparante advertentievormen die verschijnen terwijl de video doorspeelt, video-overlays, zijn ook in opkomst.
NeuroFocus (onderdeel van Nielsen Research) deed onderzoek naar de effectiviteit van overlay-advertenties in online video’s. Het bureau analyseerde de reacties van 40 mensen die overlay-advertenties en gewone banners bekeken op Youtube. De onderzoekers keken daarbij naar hersenactiviteit, oogbewegingen en huidreacties, maar ook naar emotionele binding en brand awareness.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSResultaten: de respondenten vinden de overlays met name ‘boeiend en uitnodigend’, en de advertentievorm scoort hoog op attentiewaarde en emotionele binding. Dat geldt voor verschillende uitingen van meerdere merken.
In combinatie met een banner scoort de overlay een 6.6 in effectiviteit, en dat is iets hoger dan wanneer men alleen banners heeft gezien (6.3).De brand awareness is ook hoger als beide advertentievormen worden gecombineerd. Wat de effectviteit van overlays ten opzichte van pre-rolls is, is helaas niet onderzocht.
Youtube kwam vorig jaar augustus voor het eerst met overlay-mogelijkheden, die eenvoudig door de kijker weggeklikt konden worden. Nu heeft Google dit veranderd: als een kijker de advertentie wil overslaan, verschijnt een post-roll.
Bron: Marketingvox
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid