Omzet reclamebranche daalt in eerste kwartaal
De omzetdaling was wel kleiner dan in de drie voorgaande kwartalen. De stemming onder de ondernemers in de reclamebranche is onveranderd somber voor wat betreft het economische klimaat. Voor het komende kwartaal zijn de verwachtingen over de omzet positief, maar nog steeds negatief als het gaat om de afzetprijzen en de werkgelegenheid. Dat blijkt uit cijfers van het CBS (Monitor reclamebranche eerste kwartaal 2010).
De omzet van reclamebureaus is in het eerste kwartaal met bijna 10 pct gedaald in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetkrimp was dit kwartaal wel kleiner dan de drie voorgaande kwartalen. Toen daalde de omzet nog met gemiddeld 16 pct. In het eerste kwartaal van 2009 daalde de omzet ook al met 8 pct. In vergelijking met de zakelijke dienstverlening als geheel hebben de reclamebureaus het ook in het eerste kwartaal van 2010 slechter gedaan. Het verschil was wel kleiner.
Uit de conjunctuurtest van april 2010 blijkt dat de ondernemers in de reclamebranche iets negatiever gestemd zijn over het economische klimaat dan in de voorgaande periode. Toch is de stemming niet zo negatief als tijdens het dieptepunt een jaar geleden.
De ondernemers in de reclamebranche voorzien een omzetgroei in het tweede kwartaal van 2010. Over de afzetprijzen zijn de ondernemers somber gestemd. Per saldo verwacht ruim eenvijfde procent van de ondernemers een daling van de prijzen. Tachtig procent van de ondernemers verwacht dat de personeelssterkte gelijk zal blijven.
Meer cijfers zijn hier te vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid