NOC*NSF start crossmediaal sportplatform


NOC*NSF en IT-bedrijf Atos Origin werken aan een crossmediaplatform voor sporters. Het platform moet volgens de twee uitgroeien tot dé virtuele ontmoetingsplaats van sportend Nederland.
Doel: 'Het structureel versterken, verbreden en vermarkten van de media-exposure voor de georganiseerde sport'. Nederland kent op dit moment zo'n 10 miljoen sporters/sportliefhebbers, waarvan 5 miljoen sporten in teamverband.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOp dit moment kunnen sporters al videoboodschappen kwijt via Sport.tv. Sporters zouden op het nieuwe platform in een netwerk persoonlijke informatie uit kunnen wisselen, zoals foto- en filmbeelden (videoboodschappen en web-tv), sportuitslagen, trainingsschema's en informatie over voeding en training.
Ook sportbonden en verenigingen kunnen er informatie vinden en hun eigen content op een goedkope manier aanbieden, door het platform bijvoorbeeld in te zetten voor communicatie naar hun leden, of doelgroep-tv uit te zenden in clubhuizen.
NOC experimenteert al sinds 2004 met internettelevisie. Het project is eigenlijk een gevolg van de beslissing van de eredivisievoetbalclubs om in 2004 de tv-rechten voor drie seizoenen te verkopen aan nieuwkomer Talpa.
De andere sportbonden wreven zich toen in hun handen; van de vrijkomende NOS-zendtijd zou ongetwijfeld een flink deel beschikbaar komen voor 'de andere sporten'. zo simpel bleek het echter niet te gaan, dus sloeg NOC*NSF samen met de NOS en de sportbonden aan het experimenteren.
Het eerste project dat men samen startte was Finalemaand (tv-registraties van verschillende sportfinales), het andere project was een online platform voor de georganiseerde sport. Met als belangrijkste doel de sportliefhebber te binden aan de sport.
Momenteel experimenteren negen sportbonden (atletiek, basketball, gymnastiek, handbal, hockey, korfbal, tennis, volleybal en waterpolo) in een proefproject op het crossmediaplatform.
Sponsoring lijkt het tweede doel: Sporters en verenigingen kunnen via het platform in contact komen met het bedrijfsleven en zo nieuwe samenwerkingsvormen onderzoeken.
Het sportplatform is de eerste toepassing van het Multi Services Platform-concept dat door Atos Origin is ontwikkeld. Hiermee kunnen allerlei data bij elkaar worden gebracht en worden toegesneden op de individuele informatiebehoefte van gebruikers en/of gemeenschappen. Deze gegevens kunnen vervolgens via verschillende kanalen worden verspreid, variërend van internet tot sms.
Erica Terpstra, voorzitter NOC*NSF: 'In de eerste vier maanden is de portal 346.000 keer bezocht en werden ruim 1,7 miljoen webuitzendingen en video-on-demand filmpjes bekeken.
Binnenkort kunnen Nederlandse sporters en sportliefhebbers zelf hun favoriete sport in beeld brengen. State of the art technologie kan dan een belangrijke bijdrage leveren om deze doelstellingen te bereiken. Daarin willen we dan ook graag investeren.'
NOC*NSF wil alle activiteiten volgend jaar onderbrengen in een Sport Media BV. De overeenkomst tussen NOC*NSF en Atos Origin heeft een looptijd van drie jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid