Overslaan en naar de inhoud gaan

NOC*NSF start crossmediaal sportplatform

NOC*NSF en IT-bedrijf Atos Origin werken aan een crossmediaplatform voor sporters. Het platform moet volgens de twee uitgroeien tot dé…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

en IT-bedrijf werken aan een crossmediaplatform voor sporters. Het platform moet volgens de twee uitgroeien tot dé virtuele ontmoetingsplaats van sportend Nederland.

related partner content for mobile comes here

Doel: 'Het structureel versterken, verbreden en vermarkten van de media-exposure voor de georganiseerde sport'. Nederland kent op dit moment zo'n 10 miljoen sporters/sportliefhebbers, waarvan 5 miljoen sporten in teamverband.

Op dit moment kunnen sporters al videoboodschappen kwijt via . Sporters zouden op het nieuwe platform in een netwerk persoonlijke informatie uit kunnen wisselen, zoals foto- en filmbeelden (videoboodschappen en web-tv), sportuitslagen, trainingsschema's en informatie over voeding en training.

Ook sportbonden en verenigingen kunnen er informatie vinden en hun eigen content op een goedkope manier aanbieden, door het platform bijvoorbeeld in te zetten voor communicatie naar hun leden, of doelgroep-tv uit te zenden in clubhuizen.

NOC experimenteert al sinds 2004 met internettelevisie. Het project is eigenlijk een gevolg van de beslissing van de eredivisievoetbalclubs om in 2004 de tv-rechten voor drie seizoenen te verkopen aan nieuwkomer Talpa.

De andere sportbonden wreven zich toen in hun handen; van de vrijkomende NOS-zendtijd zou ongetwijfeld een flink deel beschikbaar komen voor 'de andere sporten'. zo simpel bleek het echter niet te gaan, dus sloeg NOC*NSF samen met de NOS en de sportbonden aan het experimenteren.

Het eerste project dat men samen startte was Finalemaand (tv-registraties van verschillende sportfinales), het andere project was een online platform voor de georganiseerde sport. Met als belangrijkste doel de sportliefhebber te binden aan de sport.

Momenteel experimenteren negen sportbonden (atletiek, basketball, gymnastiek, handbal, hockey, korfbal, tennis, volleybal en waterpolo) in een proefproject op het crossmediaplatform.

Sponsoring lijkt het tweede doel: Sporters en verenigingen kunnen via het platform in contact komen met het bedrijfsleven en zo nieuwe samenwerkingsvormen onderzoeken.

Het sportplatform is de eerste toepassing van het Multi Services Platform-concept dat door Atos Origin is ontwikkeld. Hiermee kunnen allerlei data bij elkaar worden gebracht en worden toegesneden op de individuele informatiebehoefte van gebruikers en/of gemeenschappen. Deze gegevens kunnen vervolgens via verschillende kanalen worden verspreid, variërend van internet tot sms.

Erica Terpstra, voorzitter NOC*NSF: 'In de eerste vier maanden is de portal 346.000 keer bezocht en werden ruim 1,7 miljoen webuitzendingen en video-on-demand filmpjes bekeken.
Binnenkort kunnen Nederlandse sporters en sportliefhebbers zelf hun favoriete sport in beeld brengen. State of the art technologie kan dan een belangrijke bijdrage leveren om deze doelstellingen te bereiken. Daarin willen we dan ook graag investeren.'

NOC*NSF wil alle activiteiten volgend jaar onderbrengen in een Sport Media BV. De overeenkomst tussen NOC*NSF en Atos Origin heeft een looptijd van drie jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in