Radiohead experimenteert met online weggeef-album


De Britse band Radiohead rekent niets voor zijn nieuwe CD, die vanaf 10 oktober online te bemachtigen is. Als je 0 euro invult op het online bestelformulier, kun je 'm toch downloaden.
Vanwaar deze actie? Het is een experiment. Radiohead wil weten wat de fan er voor over heeft om een CD rechtstreeks te ontvangen, zonder tussenkomst van een platenmaatschappij. De band rekent op de loyaliteit en vrijgevigheid van zijn fans.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is niet voor het eerst dat artiesten hun muziek exclusief aanbieden online. Denk aan Prince en Pearl Jam.
Wat Radiohead doet, het bedrag overlaten aan de koper, is wel uniek, zo zegt de Volkskrant.
Je kunt een cd downloaden of de mooi vormgegeven Discbox bestellen, waarin ook een gedownloade CD, maar met veel extra's, zoals 2 vinyl 12-inch platen, kunst, fotowerk, songteksten etc.
Daar betaal je dan wel 40 ponden voor, incl shipping.
Tijdschrift voor Marketing had een paar jaar geleden een soortgelijke actie, waarbij potentiële abonnees zelf mochten aangeven welk bedrag ze over hadden voor een jaarabonnement. Dat bedrag moesten ze middels een schuifbalkje in een banner aangeven. Mensen konden kiezen uit 3 bedragen, variërend van heel goedkoop tot de normale prijs van een jaarabonnement (en die is best hoog bij een vakblad).
Resultaat: de meeste kozen voor de goedkoopste optie, maar er waren er ook een flink aantal die voor de middelste optie gingen.
Op de website van het Engelse muziekblad New Musical Express (NME) houdt men bij welke bedragen fans invullen op het bestelformulier. Fans kunnen ook toelichten waarom ze een bepaald bedrag betaalden.
Volgens de laatste telling betaalt men gemiddeld 5 Engelse pond per cd, geld waarvan dus niets naar een platenmaatschappij vloeit...
Radiohead probeert zich tegen handelaren te beschermen door op het bestelformulier maximaal 1 download per keer weg te geven, maar dat is geen waterdicht systeem.
Je kunt maximaal 10 discboxen tegelijkertijd bestellen, maar dat kost je dan ook 400 Britse ponden.
Op dit blog hebben we al eerder gediscussieerd over de problemen in de muziekindustrie wat betreft de online distributie van muziek en de malaise van platenzaken.
Wat denken jullie, is dit een stap in de goede richting? En hoe moeten de maatschappijen en platenzaken hierop anticiperen?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid