Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne moet hoge horecaprijzen wegpoetsen

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is maandag op de openingsdag van de horecavakbeurs Horecava in de Amsterdamse RAI een grootscheepse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het eerste eurojaar hebben Nederlanders door forse prijsstijgingen volgens de brancheorganisatie een te negatief beeld van de horeca gekregen. Voorzitter S.J. Geenemans van KHN erkende bij het geven van het startsein voor de campagne dat ‘al gauw de verdenking van een poetsprogramma’ kan optreden. De koepelorganisatie werd eind vorig jaar nog door minister Hoogervorst van Financiën op het matje geroepen wegens de forse prijsstijgingen in cafés en restaurants sinds de invoering van de euro.

related partner content for mobile comes here

Volgens Geenemans klopt het dat ‘een beleid van margeverbetering is gevoerd’ in de horeca. Volgens hem was dat echter ‘puur uit lijfsbehoud’ om de stijgende kosten het hoofd te bieden. Het bedrijfschap Horeca en Catering wees er maandag ook op dat bijna de helft van de circa 20.000 eethuizen in Nederland te weinig winst maakt om te overleven op de langere termijn.

KHN voert al meerdere jaren het beleid de horecaprijzen harder te laten stijgen dan de inflatie. Om de marges te verbeteren, stegen volgens Geenemans in 2001 de café- en restaurantprijzen gemiddeld met 6,8 procent. ‘Daar hebben wij in 2002 een prijsstijging van 6,1 procent tegenover geplaatst’, stelde hij. Dit toont volgens hem aan dat de horeca de invoering van de euro niet massaal heeft misbruikt.

Volgens Geenemans zal de sector in dit nieuwe jaar meer positieve kanten van de horeca naar voren brengen. Bijvoorbeeld dat Nederland sinds vorig jaar met het Rotterdamse Parkheuvel een driesterren restaurant in huis heeft en dat de sector jaarlijks aan 150.000 jongeren een bijbaan verschaft. Bovendien verwacht KHN dat de horecaprijzen dit jaar gelijke tred houden met de inflatie van 2,5 tot 3 procent.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in