Bedrijven willen nog niet echt bloggen


De onderzoeksresultaten zijn vorige week gepresenteerd tijdens de EuroBlog 2007 conferentie in Gent, België. In totaal werden 300 bedrijven uit tien verschillende landen ondervraagd. Van de ondervraagde Europese bedrijven blijkt dat slechts 2,5 procent beschikt over één of meerdere corporate blogs. Azië-Pacific scoorde iets hoger met 5,5 procent, terwijl de VS aan kop loopt met 14 procent.
De betrokken bedrijven in het onderzoek richten zich met name op technologie georiënteerde sectoren, zoals IT en media. De onderzoekers verwachten dan ook dat het aantal corporate blogs nog lager zal zijn dan het onderzoek in eerste instantie impliceert.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVreemd genoeg denkt ieder land afzonderlijk, met uitzondering van de VS, dat ze achterlopen ten opzichte van de rest van de wereld als het gaat om corporate bloggen, aldus Kim van Bokhoven, Associate Director bij Lewis Benelux.
Zuid-Europese landen, zoals Italië en Spanje, denken dat dit komt doordat ze van oudsher achterlopen als het gaat om innovatie op het gebied van IT. Andere landen, zoals Duitsland en Nederland, wijten het voornamelijk aan het gebrek aan inzicht in de (financiële) voordelen van een corporate blog. De belangrijkste struikelblokken in de Azië-Pacific regio zijn het traditioneel face-to-face zaken doen en de hoge mate van mediaregulatie.
De realiteit is evenwel dat niemand achterblijft - corporate bloggen is simpelweg nog niet doordrongen, aldus Bokhoven.
Conclusie: bedrijven over de hele wereld aarzelen of ze een blog moeten starten, omdat de voordelen, kosten en implicaties niet helder zijn. Lewis vindt overigens dat die aarzeling gerechtvaardigd is, omdat een corporate blog niet voor iedereen geschikt is.
Maar: ‘Toch kan onder de juiste omstandigheden en met de juiste benadering, een corporate blog wel degelijk een belangrijke bijdrage leveren aan verschillende bedrijfsdoeleinden.’
Het volledige rapport is gratis te downloaden op www.lewis360.com.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid