Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven willen nog niet echt bloggen

Minder dan 5 procent van de middelgrote tot grote bedrijven wereldwijd werkt momenteel met een corporate blog. Terwijl corporate blogging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoeksresultaten zijn vorige week gepresenteerd tijdens de EuroBlog 2007 conferentie in Gent, België. In totaal werden 300 bedrijven uit tien verschillende landen ondervraagd. Van de ondervraagde Europese bedrijven blijkt dat slechts 2,5 procent beschikt over één of meerdere corporate blogs. Azië-Pacific scoorde iets hoger met 5,5 procent, terwijl de VS aan kop loopt met 14 procent.

related partner content for mobile comes here

De betrokken bedrijven in het onderzoek richten zich met name op technologie georiënteerde sectoren, zoals IT en media. De onderzoekers verwachten dan ook dat het aantal corporate blogs nog lager zal zijn dan het onderzoek in eerste instantie impliceert.

Vreemd genoeg denkt ieder land afzonderlijk, met uitzondering van de VS, dat ze achterlopen ten opzichte van de rest van de wereld als het gaat om corporate bloggen, aldus Kim van Bokhoven, Associate Director bij Lewis Benelux.

Zuid-Europese landen, zoals Italië en Spanje, denken dat dit komt doordat ze van oudsher achterlopen als het gaat om innovatie op het gebied van IT. Andere landen, zoals Duitsland en Nederland, wijten het voornamelijk aan het gebrek aan inzicht in de (financiële) voordelen van een corporate blog. De belangrijkste struikelblokken in de Azië-Pacific regio zijn het traditioneel face-to-face zaken doen en de hoge mate van mediaregulatie.

De realiteit is evenwel dat niemand achterblijft - corporate bloggen is simpelweg nog niet doordrongen, aldus Bokhoven.

Conclusie: bedrijven over de hele wereld aarzelen of ze een blog moeten starten, omdat de voordelen, kosten en implicaties niet helder zijn. Lewis vindt overigens dat die aarzeling gerechtvaardigd is, omdat een corporate blog niet voor iedereen geschikt is.

Maar: ‘Toch kan onder de juiste omstandigheden en met de juiste benadering, een corporate blog wel degelijk een belangrijke bijdrage leveren aan verschillende bedrijfsdoeleinden.’

Het volledige rapport is gratis te downloaden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in