‘Nederlandse industrie lijdt onder imagoprobleem’
Dat werd geconstateerd tijdens het Nationale Industriedebat op 14 maart jl., een bijeenkomst van mensen uit de Nederlandse industrie en het onderwijs.
“De industrie kampt met diverse problemen, en die hebben allemaal met elkaar te maken. Door het slechte imago hebben we te maken met een personeelstekort. Daardoor neemt het ondernemerschap af en is er te weinig innovatie. En door dat gebrek aan innovatie staat het imago van de industrie onder druk. Het is een vicieuze cirkel waar we maar moeilijk uit komen,”? aldus econoom Ben Dankbaar, die op de bijeenkomst het beleidsplan voor de industrie presenteerde.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe gevolgen van het imagoprobleem zijn groot: de investeringen in onderzoek en ontwikkeling blijven in Nederland - ook relatief - achter bij landen als de VS. In Nederland groeit de investering hierin zelfs minder snel dan het nationaal inkomen. Ook het personeelstekort wordt steeds nijpender.
Industrie en onderwijs moeten meer samenwerken om de goede kanten van de industriesector onder de aandacht te brengen, vindt ook Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad. “Dat slechte imago bestaat al decennialang, en het staat nog steeds overeind. Misschien wordt het tijd dat de industrie leert communiceren. Dat is een moeilijke opgave voor techneuten, maar wel heel belangrijk.”
Hoe dat imago daadwerkelijk verbeterd kan worden, daar is de sector nog niet helemaal uit, aldus Dankbaar. “Veel mensen zien de industrie de oorzaak van maatschappelijke problemen. Dat beeld blijft hangen. Maar tegelijkertijd is het ook de industrie die de oplossing biedt voor die problemen: schone technologie en internet vormen de basis van de nieuwe economie.” (Nederlandsch Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid