Overslaan en naar de inhoud gaan

Grensoverschrijdende Word of Mouth: wel of niet?

Waar kunnen marketeers het beste grensoverschrijdende Word of Mouth (WOM)-marketing inzetten? Welke landen lenen zich hier goed voor?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Duitse ondervroeg 329 marketingdirecteuren uit 12 landen in Europa over de rol van word of mouth in hun marketingmix, en vormde op basis van hun antwoorden 5 clusters, die laten zien hoe er in verschillende Europese regio's met WOM-marketing wordt omgegaan - en waar dus potentie ligt, of niet.

related partner content for mobile comes here

Zie bijgevoegde tabel:
Cluster 1 bevat landen als Groot Brittannië, Nederland, Denemarken en de rest van Scandinavië. In deze regio zijn marketeers zeer positief over WOM en ziet men het als een krachtig marketingmiddel. De onderzoekers merken op dat in al deze landen goed Engels wordt gesproken, en dat is volgens hen een belangrijke driver voor grensoverschrijdende WOM.

Het tweede en derde cluster (respectievelijk de landen rond de Middellandse Zee en de Duitssprekende landen) hebben beide bijna hetzelfde potentieel, maar de onderzoekers merken op dat vooral Duitse marketeers nog terughoudend zijn, met name door hun slechte virale ervaringen tijdens de eerste internethype.

Multinationals die internationale WOM willen bedrijven, kunnen zich op dit moment dan ook beter richten op de Mediterrane landen. De onderzoekers denken echter dat op lange termijn het Duitse cluster meer potentie zal hebben.

Het vierde cluster is een subcluster met Franse en Spaanse regio's, waar de drempels voor WOM nog net iets lager liggen dan in cluster 2.

Cluster 5 tenslotte bestaat uit de WOM-ontwikkelingslanden Polen en andere Oosteuropese landen. Hier begrijpen marketeers zeker wel de kracht van word of mouth, maar verkiezen op dit moment nog andere marketingtactieken.
(via )

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in