Overslaan en naar de inhoud gaan

80% marketeers: meten ROI festivalsponsoring is moeilijk

Maar 73% vindt festivalsponsoring wel krachtig.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Belgisch marketingconsultingbureau The House of Marketing deed onderzoek onder Belgische marketeers naar wat zij van festivalsponsoring vinden.

related partner content for mobile comes here

Een conclusie in het onderzoek is dat een minderheid van de marketeers festivals sponsort.

Festivalsponsoring moet volgens Belgische marketeers voornamelijk leiden tot de verbetering van de merkbekendheid en het merkimago.

Het wordt weliswaar beschouwd als een krachtig communicatiemiddel (73 procent), maar de meningen zijn verdeeld over het competitief voordeel (50 procent). 80 procent vindt het moeilijk om de ROI van festivalsponsoring te meten.

81 procent is van mening dat dat muziekfestivals zich niet meer tot één enkele doelgroep richten. Meerdere doelgroepen bemoeilijkt daardoor leveren van individuele unieke ervaringen, die volgens de marketeers belangrijk zijn.

Affiniteit tussen eigen doelgroep en publiek

De affiniteit tussen de eigen doelgroep en het publiek van het festival is de voornaamste beslissingsfactor voor festivalsponsoring te zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Gevraagd naar wie volgens hen de typische festivalganger is, geven de ondervraagde marketeers aan:

- Mannelijke hipster
- 18-24 jaar oud
- Bezoekt gemiddeld twee festivals per jaar
- Ethisch verantwoord
- Eerder muziekliefhebber dan party animal
- Eerder bierliefhebber dan foodie

58 procent meent dat festivalgangers budgetbewust zijn en geen big spenders. Marketeers zijn ervan overtuigd dat festivalgangers altijd in connectie met anderen willen zijn. Bezoekers tijdens het festival via sociale media activeren is belangrijk voor marketeers, aldus de onderzoekers.

Meest impactvolle festivalactivaties

Festivalgangers aanmoedigen producten en diensten uit te proberen staat in de top 4 van de doelen van marketeers bij festivalsponsoring. 78 procent geeft aan dat, net zoals het aanbieden van typische festivaldiensten (zoals batterijladers, paraplu’s), het uitdelen van gratis gadgets en producten de meest impactvolle festivalactivatie is om in contact te treden met de bezoekers.

Het aanbrengen van een logo op het podium en de organisatie van wedstrijden met prijzen zijn volgens de respondenten zonder meer succesvol in tegenstelling tot het plaatsen van gepersonaliseerde vlaggen en banners.

Bierleverancier

Biermerken zijn bij uitstek geschikt om hun naam aan festivals te verbinden. Het is dit jaar vooral Heineken die aan de weg timmert in het Nederlandse festivalgebeuren.

Een paar dagen geleden werd bekend dat het biermerk nu ook op een van Nederlands grootste  festivals, Lowlands, het bier gaat leveren - ten koste van Grolsch.

Dit houdt ook in dat Heineken

Heineken levert nu aan ruim 50 procent van de relevante Nederlandse festivals het bier.

Foto: Pixabay

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in