Een week geleden begon apothekersorganisatie KNMP een campagne tegen zorgverzekeraars die zich 'op detailniveau bemoeien met het geneesmiddel waar iemand recht op heeft'. Wat publicitair goed begon, kwam in de loop van de week als een boemerang terug naar de KNMP. De verbreding van het issue via de publiciteit heeft ertoe geleid dat de zorgverzekeraars de minister en de Kamer achter zich lijken te hebben, inclusief steun uit onver(w/d)achte hoek .
Het begon goed voor de KNMP. In het weekend aandacht in kranten, het Radio 1 Journaal op maandagochtend. Maar daarna kantelde de discussie, natuurlijk mede gevoed door de reactie van Zorgverzekeraars Nederland, om tijdens het vragenuurtje vervolgens duidelijk te maken dat ook de Kamer vraagtekens zette bij de campagne van de KNMP. Ondanks de gedoseerde aanpak van de KNMP met een reactie op de uitlatingen van Hans Wiegel en nogmaals aandacht voor de cijfermatige kant van de zaak, is na een week duidelijk dat de KNMP de onderliggende partij is geworden. Niet in de laatste plaats omdat relatieve buitenstaanders zich snel uitspraken over de situatie. Zie onder meer de commentaren in de Volkskrant en het FD.
Niemand houdt van zorgverzekeraars. Maar dat betekent niet dat je een publicitair gevecht op voorhand hebt gewonnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!