Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA: reclamevrij maken NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen

BVA-directeur Henriette van Swinderen reageert op de plannen van NPO-baas Shula Rijxman om Ster-reclame geleidelijk af te bouwen.
Miniatuurvoorbeeld
© Ster
Miniatuurvoorbeeld
© Ster

Adverteerdersbond BVA ziet niets in de plannen van NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman om de financiële afhankelijkheid van Ster stapsgewijs af te bouwen. BVA- directeur Henriette van Swinderen reageert in een statement: 'Reclames garanderen een pluriforme, kwalitatieve publieke omroep. Het reclamevrij maken van de NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen voor de burger als kijker en belastingbetaler en de adverteerder.'

related partner content for mobile comes here

Van Swinderen zegt te begrijpen dat de NPO zoekt naar mogelijkheden om toekomstbestendig te zijn en financieel gezond te blijven, maar betreurt het dat NPO een deel van de oplossing zoekt in het reclamevrij maken van de publieke omroep. 'Reclame draagt bij aan een financieel gezonde publieke omroep van een hoog niveau, zonder dat er aan kwaliteit of onafhankelijkheid wordt ingeboet. Dankzij reclame-inkomsten krijgt het publiek op televisie en online gratis toegang tot een groot informatie- en entertainmentaanbod.'

Specifieke doelgroepen bereiken

Als de NPO stopt met reclame vallen volgens BVA minimaal 150 miljoen euro aan jaarlijkse reclame-inkomsten weg die gecompenseerd moeten worden. De kijker en de belastingbetaler worden dan de dupe, zegt Van Swinderen. 'Het kost meer geld of de kwaliteit van de totale NPO programmering moet fors naar beneden worden bijgesteld.'

Voor de adverteerder is het belangrijk om specifieke doelgroepen te bedienen. 'Omdat tv nog steeds een van de meest kostenefficiënte media is, zal het de adverteerder meer gaan kosten om dezelfde kwalitatieve doelgroepen te bereiken.'

Rijxman stelt dat de duurzaamheid van de NPO onder druk staat doordat er geen zekerheid is over de hoogte van reclame-inkomsten, maar de vraag is volgens de BVA-directeur of volledige financiering door de overheid die zekerheid wél kan bieden. 'Dit lijkt in elk geval onwaarschijnlijk gezien de uiteenlopende ideeën hierover bij de politiek en de vele bezuinigingen die NPO in de afgelopen jaren vanuit Den Haag opgelegd heeft gekregen.'

BVA wil over de kwestie 'de dialoog aangaan met alle betrokkenen'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mick

Eerst Frank Volmer als directeur van de Ster die adverteerders wegjaagt met zijn bizarre beleid en vervolgens NPO baas Shula Rijxman er overheen, die pleit voor een reclamevrije publieke omroep. Zou dit wederom een strategische meesterzet zijn van John de Mol om zo snel mogelijk een succes van Talpa te maken? Of is het toch tijd voor een frisse wind bij de NPO en Ster?

Gerben Busch

De ophef over een mogelijk reclamevrije publieke omroep begrijp ik niet echt. 'De burger' betaalt hoe dan ook voor een kwalitatief aanbod. Is het niet via kijk- en luistergeld of een andere vorm van belasting, dan wel via de prijs van de producten en diensten die we afnemen. En ... waarom maken we ons in godsnaam druk om het mogelijk wegvallen van een 'blast medium' als je tegenwoordig zoveel meer mogelijkheden hebt om consumenten voor je te winnen? GRP'tjes knallen is echt niet meer van deze tijd.

Iris Buddingh

Wat een ongepaste ijdelheid van de NPO.

Dick van der Meer

'Reclame draagt bij aan een financieel gezonde publieke omroep van een hoog niveau', stelt mevrouw Van Swinderen. Maar dat is natuurlijk niet per se waar. Er zijn publieke omroepen zonder reclame-inkomsten die toch financieel gezond zijn en een hoog niveau halen. Een BVA-directeur mag wat mij betreft best enorm eenzijdig naar dit onderwerp kijken, maar op een paar punten even doorvragen, zou de redactie niet misstaan.

Marcel

Er klopt historisch gezien geen klap van om ineens, sinds 2018?, de dalende inkomsten van de STER te koppelen aan de begroting van de Publieke Omroep. Jarenlang is de begroting van de Publieke Omroep bekostigd vanuit de belastinginkomsten (voorheen kijk- en luistergeld, ongeveer 1,3 miljard euro per jaar) en de STER (200 miljoen in 2015), totaal in 2015 zo’n 1,5 miljard euro. Daar kreeg de Publieke Omroep in 2015 iets meer dan de helft van. En moest in de jaren daarna zo’n 250 miljoen per jaar bezuinigen in stappen terwijl de Publieke Omroep in Europees verband alleen duurder is dan Albanië (per hoofd van de bevolking). Media begint net als benzine een verdien model te worden voor de overheid. De kwaliteit van de PO is al jaren hoog. Er is geen causaal verband met de STER inkomsten, want waren al de jaren indirect aan inkomsten PO.

Erik de Beer

Heel goed idee om NPO reclame vrij te maken. Dan worden er tenminste normale salarissen betaald i.p.v. absurde groot verdieners. De belasting betaler betaal reeds voor de NPO.

Peter Woodward

Laat de BVB (bond van burgers) beslissen over advertenties op NPO.
Wie kijkt voor de advertenties?
Peter Woodward BBC kijker

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in