Adverteerdersbond BVA ziet niets in de plannen van NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman om de financiële afhankelijkheid van Ster stapsgewijs af te bouwen. BVA- directeur Henriette van Swinderen reageert in een statement: 'Reclames garanderen een pluriforme, kwalitatieve publieke omroep. Het reclamevrij maken van de NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen voor de burger als kijker en belastingbetaler en de adverteerder.'
Van Swinderen zegt te begrijpen dat de NPO zoekt naar mogelijkheden om toekomstbestendig te zijn en financieel gezond te blijven, maar betreurt het dat NPO een deel van de oplossing zoekt in het reclamevrij maken van de publieke omroep. 'Reclame draagt bij aan een financieel gezonde publieke omroep van een hoog niveau, zonder dat er aan kwaliteit of onafhankelijkheid wordt ingeboet. Dankzij reclame-inkomsten krijgt het publiek op televisie en online gratis toegang tot een groot informatie- en entertainmentaanbod.'
Specifieke doelgroepen bereiken
Als de NPO stopt met reclame vallen volgens BVA minimaal 150 miljoen euro aan jaarlijkse reclame-inkomsten weg die gecompenseerd moeten worden. De kijker en de belastingbetaler worden dan de dupe, zegt Van Swinderen. 'Het kost meer geld of de kwaliteit van de totale NPO programmering moet fors naar beneden worden bijgesteld.'
Voor de adverteerder is het belangrijk om specifieke doelgroepen te bedienen. 'Omdat tv nog steeds een van de meest kostenefficiënte media is, zal het de adverteerder meer gaan kosten om dezelfde kwalitatieve doelgroepen te bereiken.'
Rijxman stelt dat de duurzaamheid van de NPO onder druk staat doordat er geen zekerheid is over de hoogte van reclame-inkomsten, maar de vraag is volgens de BVA-directeur of volledige financiering door de overheid die zekerheid wél kan bieden. 'Dit lijkt in elk geval onwaarschijnlijk gezien de uiteenlopende ideeën hierover bij de politiek en de vele bezuinigingen die NPO in de afgelopen jaren vanuit Den Haag opgelegd heeft gekregen.'
BVA wil over de kwestie 'de dialoog aangaan met alle betrokkenen'.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Wie kijkt voor de advertenties?
Peter Woodward BBC kijker