Overslaan en naar de inhoud gaan

Viral van de week: Online statements voor Internationale Vrouwendag

Social media bureau Dorst & Lesser kiest de viral van de week. Impactvolle, scroll-stopping content, die de doelgroep in het hart raakt.
Equal Pay Bijenkorf International Womansday
Equal Pay Bijenkorf International Womansday

Op 8 maart 2022 was het Internationale vrouwendag, dé dag dat vrouwen in het middelpunt staan. Op deze dag strijden we extra hard voor gelijkwaardigheid in onze samenleving, hoewel we dat natuurlijk iedere dag zouden moeten doen. Want zelfs in 2022 is dit helaas nog steeds erg hard nodig. Op social media zetten bedrijven hun vrouwelijke medewerkers in het zonnetje en ook komen er veel statements naar buiten. 

related partner content for mobile comes here

Even een beetje geschiedenis: Internationale vrouwendag is lang geleden opgericht. Namelijk in 1908. In dat jaar marcheerden er 15.000 vrouwen door New York City om te eisen voor beter loon, stemrecht en kortere werktijden. Dat zorgde ervoor dat het balletje over de hele wereld begon te rollen. In 1911 vierden Oostenrijk, Denemarken, Duitsland en Zwitserland voor het eerst Internationale Vrouwendag. 

Tegenwoordig strijden we (vooral) veel op social media. Onder andere Adidas, Netflix, 3FM, Linda en de Bijenkorf hebben een post of een statement gedeeld op hun Instagram kanaal. Laatstgenoemde laat op Instagram een sneak peek zien van verschillende events in de winkels. Deze zijn er allemaal op gericht om de powervrouwen extra te vieren. Bij aankoop van een product van een merk gerund door vrouwen kon je gratis een professionele foto laten maken, voor bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel.

Bij 3FM worden we door middel van cijfers met onze neus op de feiten gedrukt. Hier wat opvallende feitjes over de verschillen tussen de man en vrouw:
• Nederland staat op de wereldwijde ranglijst voor gelijkheid op een droevige 31e plek.
• Vrouwen verdienen vandaag de dag nog steeds niet hetzelfde als mannen. Per uur verdienen vrouwen bruto gemiddeld 14% minder.
• 47% van de vrouwen in Nederland is niet financieel onafhankelijk. Dit tegenover bijna 80% van de mannen, die dat wel is.
• 74% van de meiden denkt dat het voor vrouwen lastiger is om later een leidinggevende functie te krijgen dan voor mannen.

Dat meer aandacht voor gendergelijkheid ook in Nederland nog steeds nodig is blijkt dus onder andere uit de 31e plek op de wereldranglijst van het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum. Bedrijven gebruiken de hashtag #internationalwomansday of #internationalevrouwendag om kenbaar te maken dat ze meedoen er hierachter staan. Wel is het opvallend dat er ook nog veel bedrijven niks doen met de internationale dag. Elk jaar heeft Internationale Vrouwendag een thema. Dit jaar wordt de man naast de vrouw in de spotlight gezet. Het thema is V/M Solidariteit, de kracht voor verandering. Volgens het World Economic Forum zal de genderkloof pas in 2186 gedicht zijn. Dat duurt helaas nog even.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in