Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe ceo Theun Eijkemans van Abovo Maxlead: 'Ik heb een heel duidelijk ondernemend profiel'

Een interview over de nieuwe topstructuur en groeipijlers van het bureau.
Theun Eijkemans
Theun Eijkemans

Het is 1 april en zijn eerste dag als ceo van Abovo Maxlead. Theun Eijkemans werd in februari benoemd als opvolger van Willem-Albert Bol. De cfo kreeg van eigenaren Marinus Zoutendijk en Kees Verbeek het vertrouwen om in deze rol te stappen. ‘Eigenlijk is het vloeiend gegaan toen het in februari werd aangekondigd. Ik merk al vanaf dat moment dat medewerkers automatisch naar mij toe komen.’

Volgens Kees Verbeek ken je het bedrijf van haver tot gort. Hoe omschrijf je Abovo Maxlead?

‘Als een bureau met een unieke, nuchtere kijk, onafhankelijk in denken en doen. Niet bang om kritisch te zijn en dat te verdedigen tegen de klant. Als je het aan onze klanten zou vragen, dan kiezen de meesten voor ons om onze mentaliteit, ons ondernemerschap en de echte aandacht die ze van ons krijgen. Misschien klinkt het suf, maar we zijn écht een leuk bureau om mee te werken. Met deze mentaliteit kun je je onderscheiden van andere bureaus. Je adviseurs, je mensen maken het verschil. En ik denk dat wij daar echt iets unieks hebben. Dat zie ik ook terug in het momentum dat wij ervaren.’

Je bedoelt de Amma-nominatie voor bureau van het jaar?

‘Ja, dat is de eerste keer in ons 26-jarig bestaan. Het is een ultiem bewijs dat wij definitief ons Calimero-complex hebben afgeworpen en dat we bovenaan het linkerrijtje Eredivisie spelen. Dat is precies hoe ik het voel. Ik werk nu ongeveer vijf jaar bij Abovo Maxlead en er is veel veranderd in de goede richting. Het is mooi om daar een onderdeel van te mogen zijn.’

Het is wel opvallend en niet gebruikelijk dat een CFO wordt doorgeschoven naar de CEO-positie. Dat werpt de vraag op of je op die plek zit om te reorganiseren en schaven.

'Dat er extern zo naar gekeken wordt, kan ik me voorstellen. Ik heb de afgelopen weken al een soort overdracht-roadshow gedaan langs belangrijke leveranciers en klanten (en zal daar voorlopig nog steeds mee bezig zijn) om behoeftes en wensen op te halen en mijn plannen te toetsen. Ik ben er niet om te snijden, maar heb een heel duidelijk ondernemend profiel. En ik ben heel resultaatgericht. Ik ben gezegend met een heel goed finance-apparaat en ondersteunende afdelingen die mij afdekken op het meer traditionele CFO-vlak.’

Wat voor CEO ben jij, denk je?

'Als je naar de bekende DISC-kleuren van gedragsstijlen kijkt: ik ben veel geel en ook een beetje rood. Ik ben wel van de snelheid, vooruitgang, innovatie en samen met klanten en partners werken. En nu heb ik ook de rol daarvoor. Stiekem past de rol van ceo mij beter. Maar ik kan me voorstellen dat mensen het vooraf invullen. Willem-Albert zei altijd tegen mij: perceptie is waarheid. Dus het is aan ons om die perceptie weer in lijn te brengen met de waarheid.’

De cijfers zijn goed, er is groei en een record aan new business. Waarom dan toch het vertrek van Willem-Albert Bol?

‘We zijn superblij met wat Willem-Albert heeft neergezet. Wij zijn echt geprofessionaliseerd onder zijn leiding. In de afgelopen jaren was het eigenlijk altijd al zo dat we de rollen verdeeld hadden: hij de externe vertegenwoordiging en ik stuurde al veel de interne organisatie aan. En eigenlijk was onze conclusie: het stuk ‘extern op de kaart zetten’ is gelukt. En waar wij ons de aankomende jaren goed op moeten richten is zorgen dat we ook leveren op deze externe belofte en doorontwikkelen. Dat we onze interne processen op orde hebben. Dat we onze innovatie goed waarmaken bij onze klanten. Dat klanten zo blij blijven als ze nu zijn. En daar past na een evaluatie een ander soort leiderschap bij.' 

'Het meerjarenplan hebben we in gezamenlijkheid opgesteld en ik zal daar mijn accenten in aanbrengen. We hebben hier de gevleugelde uitspraak: niemand is groter dan Abovo Maxlead. En zo is het ook uiteindelijk. De continuïteit van de organisatie gaat voor alles. Dus als ik op een gegeven moment minder relevant ben, dan zal ik ook een stap opzij doen. Zo zitten we er allemaal in. En Willem-Albert blijft wel betrokken als adviseur.’

Je hebt veel van hem geleerd over marketing en media, zei je in het persbericht. Wat heb je geleerd?

‘Ik kom niet uit de media en heb onder meer verschillende financiële rollen bij KPN gehad. Ik heb bij KPN wel het een ander over marketing geleerd, maar van Willem-Albert heb ik veel geleerd over hoe specifiek het mediaspel in elkaar zit en wat de dynamiek is van een klant en een klant-bureau relatie. Met name ook de marketing van je eigen bureau. Je moet jezelf neerzetten op een bepaalde plek waar je jezelf ziet, het moet aspiratief zijn, maar het mag niet te ver afstaan van waar je nu staat. Het moet beweging naar voren laten zien. En dat gedachtegoed neem ik zeker van hem mee. Plus Willem-Albert is bij uitstek een commerciële man en super zichtbaar. Daar kunnen veel mensen in onze industrie, onder wie ikzelf, absoluut iets van leren.’

Hoe zichtbaar word jij?

‘We hebben afgesproken dat ik niet alleen de schoenen van Willem-Albert ga vullen. Ik ga zeker meer op het podium en in communicatie te zien zijn, maar wij hebben veel goede mensen in huis en ook zij mogen trots zijn op wat wij allemaal doen. Ze mogen als expert in hun vakgebied letterlijk en figuurlijk meer op het podium staan of op een congres spreken. Dat doen we gelukkig ook al steeds meer.’

'Stiekem past de rol van ceo mij beter'

Er komt een nieuwe topstructuur binnen Abovo Maxlead. Hoe ziet die eruit?

‘De nieuwe topstructuur is een versimpeling en ligt in lijn met het strategisch meerjarenplan om ons als bureau toekomstbestendig en schaalbaar te maken met alle ontwikkelingen in ons vakgebied. Ook brengen we een deel van de verantwoordelijkheden van mijn vorige functie onder in een aantal pijlers.’

Wat zijn die pijlers?

‘Abovo Maxlead wordt georganiseerd langs vijf pijlers, gerund door vijf managing directors: Commerce, Media, Performance, Growth en Operations.We hebben twee inhoudelijke kernpijlers: Media en Performance. Ook hebben we een aantal groeidomeinen geïdentificeerd. Dat is het content- & creatielabel AM Beyond, ons data & insights-portfolio en tot slot tech, specifiek AI. Deze groeidomeinen zijn vertegenwoordigd in de Growth-pijler van de organisatie. Daarnaast is er Operations, dat ervoor moet zorgen dat het een vlekkeloos kernproces is en dat alle specialisten naadloos worden meegenomen in de output voor de klant.‘Het betekent daarnaast dus ook dat we naar één klantorganisatie gaan, Commerce. Iemand die bij ons een client service rol heeft, moet kennis hebben van en het gesprek kunnen voeren over ons complete dienstenportfolio. We integreren de activiteiten van Abovo en Maxlead verder dan voorheen door de commerciële verantwoordelijkheden meer samen te voegen. Alleen zo kunnen we echt over de gehele funnel als marketingadviseur naast onze klanten staan.’

Gaan jullie meer als Abovo Maxlead naar buiten?

‘Ja. Tot op heden is onze positionering soms verwarrend, krijgen we terug van klanten. We hebben nu best een aantal labels. Ik vind dat we zelf duidelijker moeten zijn en in één A4'tje moeten kunnen uitleggen wat we doen en hoe we dat doen. En mijn ultieme droom is dat mijn oma het dan ook snapt. Nu is dat misschien wat overdreven, maar die gedachte zou wel de basis moeten zijn. De inhoudelijke diensten zijn, zoals net al genoemd, geclusterd onder Media, Performance, Content & Creatie en Data & Insights op een fundament van de juiste technologie die we ofwel zelf ontwikkelen, uit de markt halen of met partners bouwen. We hebben expertise in pure performancemarketing, we kunnen ook prima alleen adaptiewerk doen in onze studio. Maar het liefste willen we natuurlijk gewoon in de volle breedte samenwerken. Met dit hele palet onder één onafhankelijk dak zijn wij uniek gepositioneerd in de markt en dat willen we nog beter uitdragen.’

Hoe ziet het strategisch meerjarenplan eruit, waar wil je naartoe bewegen?

‘We zijn adviseur van onze klant, en we merken dat de klantvraag steeds holistischer, groter en complexer wordt. Om daar aan te beantwoorden, willen wij ook steeds meer de marketingadviseur van de klant worden. Dan moet je opschuiven in je dienstverlening. Daar hebben we een aantal hoofdthema’s voor gedefinieerd. Dat begint bij onze collega’s, want die maken het verschil in hoe een klant ons beleeft en in de resultaten die we voor ze behalen. Dus we moeten een uitmuntende werkgever zijn, met veel aandacht voor ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. We werken al tijden met keurmerken voor talentontwikkeling, met academies, en moeten ook een uitdagende werkgever zijn voor mensen die langer bij ons werken.’

'Iemand die bij ons een client service rol heeft, moet kennis hebben van en het gesprek kunnen voeren over ons complete dienstenportfolio'

Gerichte differentiatie

Een ander thema is gerichte differentiatie, legt Eijkemans uit. ‘We doen een aantal dingen heel goed, maar content en creativiteit zijn domeinen waar nog kansen liggen die nog niet goed geborgd zijn. Dus daar willen we op versterken. Ons data- en insightsportfolio is ook relatief nieuw. In december hebben we daarvoor DASE Analytics in Slowakije overgenomen.’

Dan is er het doorontwikkelen van de Martech. Er zijn duizenden Martech-tools, maar wil je een echt goede adviseur voor je klanten kunnen zijn, dan werk je niet blind met alle tools maar op basis van een bepaalde aanpak. ‘Daar hebben wij Purple voor ontwikkeld. Wij kunnen gebruikmaken van de expertise, ervaring en tooling van de grootste onafhankelijke bureaus over de hele wereld door onze positie in het Local Planet netwerk. We hebben nauwe samenwerkingen met The 7 Stars, (UK), Horizon Media (USA), Pilot (Duitsland), Co-Spirit (Frankrijk) en Making Science. Ook hebben we zelf een team van dertig developers zitten die aan onze eigen oplossingen werken. We geloven in die combinatie om altijd het goede antwoord te kunnen geven. Er is veel hype over de impact van AI. Wij proberen door de hype heen te prikken door AI te omarmen, te verkennen en concreet toe te passen waar mogelijk, zowel voor onze kernprocessen als op innovatie.’

‘Ook op de dingen die we al doen, blijven we uiteraard doorontwikkelen. We gaan bijvoorbeeld nog meer naar een total video aanpak waarbij we lineair en digitaal perfect combineren. De drager is daarbij ondergeschikt aan het bereiken van de doelgroep.’

Hoe zie je de komende jaren de mediabureaus bewegen?

‘We schuiven dus steeds verder op in die adviesrelatie. Maar je moet je relevantie behouden in een wereld die door technologieën, met name AI, in een rap tempo aan het veranderen is. Daar moeten alle bureaus hun weg in vinden en keuzes in maken. Wij hebben niet zoals de grote netwerkbureaus een nagenoeg onbeperkt IT-development budget. Wij moeten daar slimmere keuzes in maken. Maar ons voordeel is wel weer dat we echt gericht en onafhankelijk kunnen werken aan de oplossing.’

Consolidatie is ook een van de trends. Wat zie je daar gebeuren?

‘Grappig genoeg zie je daar ook een soort tegenbeweging. We hebben bijvoorbeeld een Australisch partnerbureau in ons Local Planet netwerk. Ze merken daar dat een aantal klanten nog weigert om met netwerkbureaus samen te werken. Die worden niet eens meer op een shortlist gezet, omdat klanten daar de aandacht en flexibiliteit missen. Dan moet je als industrie wel op je achterhoofd krabben. Ik weet nog niet of die trend zo snel doorzet naar hier, maar opvallend is het wel.’

Wel opvallend is dat Abovo Maxlead in 2024 de nummer één in new business is volgens de COMvergence-lijst. Dat zegt toch ook wel iets?

‘Zeker, we stonden voorheen niet eens op de longlist van pitch consultants en dat is wel echt gedraaid. Aan de andere kant, doordat wij nooit op die longlist stonden, hebben we altijd heel actief business development aangepakt. Ik ga even chargeren, maar we zitten hier niet te wachten totdat er weer een aanvraag binnenkomt om die vervolgens netjes in te vullen. Wij maken business doordat we echt klanten actief zoeken in de markt. En dat zijn dan niet de klanten die een tender uitschrijven en elke drie jaar stuivertje wisselen, maar de groeiers en uitdagers in de markt. En daarom zijn we op beide vlakken succesvol en staan we bovenaan de lijst.’

Dan tot slot de jaarlijkse vraag vanuit de branche - en nu vanuit de gedachte dat de CFO nu CEO is geworden - staat Abovo Maxlead in de etalage?

‘Het opvallende is dat deze vraag intern ook aan mij gesteld is bij mijn aantreden. Concreet staan we niet in de etalage en hebben we meer focus op versterking en uitbreiding van onze dienstverlening. Hoewel je ons met een extreem goed bod altijd mag bellen, natuurlijk. Wat ik met Kees en Marinus heb afgesproken: uiteindelijk wil je zo goed mogelijk een bedrijf runnen. De continuïteit en het laten doorgroeien staat boven alles. Daar moet je goede ondernemingsbeslissingen voor nemen. Dat betekent dus niet dat iemand met een zeer korte termijn blik kosten gaat snijden. Wij hebben het afgelopen jaar geïnvesteerd en dit jaar gaan we ook vol door met pijlers die ik eerder benoemde. Ik heb zin om met het team deze verdere stappen te zetten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in