Overslaan en naar de inhoud gaan

Giep Franzen was geen Mad Man, maar een Merk Man

Ontelbare professional laafden zich aan de kennis van de recent overleden reclamelegende Giep Franzen, schrijft Andy Mosmans.
Giep Franzen
Giep Franzen

Giep Franzen, de grootste merkmens van Nederland en misschien wel van de wereld, mijn belangrijkste leermeester, is niet meer. Vrijdag 23 oktober 2020 overleed hij op 88-jarige leeftijd, toch vrij onverwachts, nadat ik hem de week daarvoor nog had bezocht en uitgebreid en uitbundig gesproken in zijn huis in Laren.

related partner content for mobile comes here

Auteur, met Freek Holzhauer, van een van de eerste publicaties over merken, ‘Het Merk’, in acht delen welteverstaan. Theorie over een mentaal fenomeen, gepresenteerd in acht prachtige zware boekjes in een chique donkerblauwe stoffen hardcover. Met als voorwoord steeds een gedichtje van Martin Veltman, die samen met Nico Hey het creatieve team vormde waarmee Giep in 1962, naar Amerikaans model, het legendarische bureau Franzen, Hey & Veltman oprichtte. Dat in 1970 een partnership aanging met BBDO Worldwide en FHV/BBDO (Groep) werd. En dat tot het begin van het millennium de Nederlandse reclamemarkt domineerde en in de hoogtijdagen daarom de bijnaam 'het Ministerie van Reclame' kreeg.

Het bureau waar ik van 1992 tot 2003 werkte, de tijd van mijn professionele leven had en uiteindelijk, in de strategische lijn van Giep, leiding aan mocht geven. Naar het oorspronkelijke idee van de oprichters, samen met mijn commerciële en creatieve partners Jacques Kuyf en Walter Amerika.

Een voorbeeld van een gedichtje van Martin Veltman uit de boekenreeks Het Merk:

Ze dronk haar Pickwick thee en was tevreden.
Straks kwam haar man. De Bokma stond al koud.
Die Miele…En die naaimachine uit Zweden…
Pas toen haar ogen langs de namen gleden,
besefte ze: ’t Is àlles zóó vertrouwd.

Leve het merk Giep

Giep heeft een aantal eerbewijzen ontvangen, waaronder in 1990 de Gold Medal van European Association of Advertising Agencies en in 1993 de Coq de Grand Honneur van het GVR, het Genootschap voor Reclame. Daarnaast werd hij in 1991 uitgeroepen tot de Reclameman van het Jaar en in 2000 tot Reclameman van de Eeuw. Vanaf 1990 was Giep verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als gastdocent en vanaf 1993 als bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie. In die functie nam hij het initiatief tot de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, SWOCC. Ter ere van zijn 75e verjaardag werd de "Fellowship voor merken en communicatie aan de UvA" ingesteld dat de naam "Giep Franzen Fellowship" draagt.

Giep was niet zozeer een Mad Man, als wel een Merk Man of Brand Man. Sober, serieus en ietwat streng, heeft hij zich zijn hele leven sterk gemaakt voor het merk als fenomeen. Hij was een onderzoeker, wetenschapper, docent, auteur, ondernemer en adviseur. Door zijn niet aflatende zoektocht naar de waarheid omtrent de mentale wereld van merken, binnenkort verschijnt zelfs in Marketingtribune nog een laatste werk van hem, is hij van onschatbare waarde geweest voor de ontwikkeling van het branding, marketing en communicatie vak. En heeft hij vele merken en mensen geïnspireerd. Ontelbare professionals laafden zich aan zijn wetenswaardigheden. Giep was een merkwaardige man. Het Merk Waardig. De mens Giep is dood, leve het merk Giep!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Coen Olde Olthof

Mooi. Dank Andy

Erwin Wijman

Mooi stuk Andy. Mooi dat leermeester. Het is wel tragisch dat FHV eerder dan Giep Franzen is overleden. Een ouder moet niet zijn kinderen overleven. Dat is niet te harden. En dat moet jou overigens ook aan het hart gaan.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in