Branding en contactmomenten

Vanmorgen weer een hele stroom met "aanbieding" e-mailings in mijn mailbox. Van Dell tot Transavia, van Takeitnow tot weet ik veel wat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De links zal ik u besparen. Standaard troep, innoflatoir en een droevige poging van marketeers hun sales te boosten. I

k meld me overigens niet af, puur om te zien hoever mijn concurrentie is. Maar ik blijf me verbazen over de wanhopige pogingen om nieuw onderscheidend vermogen te creëren, dan kan toch echt veel beter?

Rond het thema communicatie dient de vraag zich aan hoe wij onze stakeholders informeren, die al overspoelt worden met informatie.

Een folder of simpel massa e-mailinkje met "aanbiedingen" volstaat dus echt niet meer.

Deze gedigitaliseerde standaard nieuwsbrieven hebben hun langste tijd gehad. Moderne consumenten willen op maat geïnformeerd worden. Informatie dient aan te sluiten op de individuele informatiebehoefte: als ik om een offerte vraagt voor een vergaderlunch in een hotel, wil ik die productomschrijving en niet een algemeen verhaal over het gehele eten & drinken assortiment. Wil ik snel iets hebben, dan is internet ok.

Lange stukken tekst lezen op internet is niet ok. Dan liever een folder.

Ook zijn ontvangers alleen ontvankelijk voor specifieke informatie op het moment, dat ze aan deze informatie een acute behoefte hebben: Iemand, die gaat dineren in een sterrenrestaurant, informeren over een nieuwe vestiging van een fast-food restaurant, werkt niet.
We moeten dus heel veel weten van onze stakeholders.

Dat is een dilemma, want de consument, onderduikend op het internet, wordt onbereikbaar, zodat onze stakeholders van traditionele fysieke contact momenten steeds minder gebruikmaken. We zullen dus extra ons best moeten doen om de contactmomenten, die overgebleven zijn, extra te benutten. Sterker nog, we zullen andere momenten bewust moeten gaan creëren.

Dat is mijn nieuwe invulling van het begrip Branding:
"Een range van activiteiten om stakeholder communicatie contactmomenten te creëren, te faciliteren, te managen en te evalueren, resulterend in een reeks van consistente en unieke stakeholder ervaringen, om zodoende het proces van "ontmoeten" en "verbinding" te optimaliseren".

Nou, begin maar te schieten?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie