Europese bloggers staan open om benaderd te worden door pr-professionals. Meer dan de helft van de bloggers wil zelfs meer informatie ontvangen dan nu wordt aangeboden. Slechts een klein percentage is gereserveerd (5 %) of zelfs tegen pr-benadering (1,2%).
Voor het onderzoek, de zogeheten "iPrEx Blogbarometer" werden in 9 Europese landen 1200 bloggers geïnterviewd, helaas geen Nederlandse.
Twee derde van (67,9%) de Europese bloggers gaf aan te zijn benaderd door pr-profs of marketeers. 14,2% wordt dagelijks benaderd 16,8%, wekelijks. In de landen om ons heen is dit percentage veel hoger: in Groot-Brittannië is 93,8% van de bloggers voor pr-doeleinden benaderd, in Duitland 83,8%.
Aanmerkingen op kwaliteit
Ruim een derde van de ondervraagde bloggers heeft aanmerkingen op de kwaliteit van de benadering. De bottom line is dat ze vinden dat bedrijven zich onvoldoende verdiepen in de bloggers, aldus het onderzoek. Zo gaven veel bloggers aan de informatie niet past bij het blog en dat die ook meer professioneel gepresenteerd zou moeten worden.
In veel gevallen (42,5 %)krijgen de bloggers alleen informatie toegestuurd. 41.5 % van de bloggers werd uitgenodigd voor bedrijfs-events en 39,15 % kreeg een aanbod voor samenwerking. Opvallend is dat slechts 26.1% van de bloggers beeldmateriaal heeft ontvangen van bedrijven. Dat terwijl uit onderzoek blijkt dat fotomateriaal bij een persbericht zorgt voor betere scores.
Bloggers 37 jaar gemiddeld
Uit het onderzoek bleek verder dat bloggers veel ouder zijn dan vaak wordt aangenomen. Bloggen vraagt een bepaalde levenservaring, concluderen de onderzoekers. De gemiddelde leeftijd van de onderzochte bloggers is 37 jaar. Duitsland heeft de oudste bloggers, met gemiddeld 40 jaar.
67,2 % van de onderzochte bloggers is vrouw, hoewel dat ook erg per land verschilt. In Duitsland is juist weer twee derde van de bloggers man.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!