Advertising Age schrijft in een artikel dat het in de Verenigde Staten allemaal wel meevalt met de invloed van weblogs, podcasts en RSS op het gedrag van de consumenten.
Technofielen en voorspellers in de marketing rennen als het ware de toekomst in met allerlei nieuwe ontwikkelingen, maar volgens Advertising Age is het de realiteit dat de meeste Amerikanen ? vooral volwassenen met een vast inkomen ? hun informatie op de 'ouderwetse manier' vergaren.
Advertising Age noemt veel getallen en percentages. Uit onderzoek van Jupiter Research blijkt dat zeven procent van de volwassenen een eigen blog heeft, 22 procent van hen leest blogs. Acht procent luistert naar podcasts, vijf procent maakt gebruik van RSS-feeds.
Uit een ander onderzoek van WorkPlace Print Media blijkt dat maar liefst 88 procent van de op kantoor werkende Amerikanen niet eens weet wat RSS inhoudt.
Mond-tot-mond reclame-onderzoekbureau Keller Fay schat dat 92 procent van zogenaamde 'merk-gesprekken' offline plaatsvinden. Dat is 12 procent meer dan was aangenomen.
De onbekendheid of desinteresse in digitale technologie is ook in mobiele telefonie terug te vinden. Een procent van de 210 miljoen Amerikaanse mobieletelefoongebruikers zegt zijn telecombedrijf te kiezen op basis van de keuze in entertainmentmogelijkheden op de telefoon, ontdekte Jupiter Research. De meeste Amerikanen vinden prijs, bereikbaarheid en service belangrijker.
Niet geïnteresseerd
De desinteresse/onbekendheid geldt niet alleen voor oudere, volwassen Amerikanen, bleek uit een poll van de Los Angeles Times in samenwerking met Bloomberg. Ongeveer de helft van de ondervraagde tieners en jongvolwassenen was niet geïnteresseerd in tv- of filmkijken op de computer, mobiele telefoon of andere mobiele apparaten.
'Ik vind het belangrijk dat ik informatie op elk moment kan krijgen, maar ik voel me niet genoodzaakt er voortdurend mee in contact te zijn', aldus 27-jarige uit Minneapolis tegen Advertising Age.
Ook onder de 12-17 jarigen zijn opmerkelijke cijfers te zien. Uit onderzoek van Frank N. Magid Associates blijkt dat 66 procent van deze jongeren nooit een video online bekijken, 41 procent luistert nooit en downloadt geen gratis muziek.
Wat betreft betaalde content, 84 procent heeft nog nooit betaald voor een gedownloade video en 71 procent nog nooit voor muziek. 69 procent komt nooit op social-networking sites, 71 procent heeft nog nooit een commentaar achtergelaten op een weblog, 79 procent heeft nog nooit een eigen weblog gehad (15 procent wel).
Breed, maar niet diep
Pew Research Center for the People & the Press ondervroeg 3204 volwassenen en ontdekte dat hun online-activiteiten breed waren, maar niet diep. Degenen die online zijn om nieuws te lezen, besteden ongeveer een half uur van hun tijd dagelijks op internet, minder dan dat ze aan andere media besteden: 53 minuten nieuws op televisie kijken, 43 minuten radionieuws beluisteren en 40 minuten krantlezen.
Toch denkt Advertising Age dat ontluikende technologie belangrijk is om influencers te bereiken. Uit de Keller Fay-studie komt naar voren dat hoewel 92 procent van de gesprekken over merken offline plaatsvindt, in meer de helft van die gesprekken gerefereerd wordt aan iets dat de mensen in de media of marketing hebben gezien/gehoord. En internet werd hierbij bijna net zoveel als televisie als bron genoemd.
Meneer Fay van Feller Kay zegt op de site van Advertising Age: 'Het is een gecompliceerd proces hoe ideeën op de markt worden overgebracht. Al deze nieuwe technologieën hebben een significante en groeiende rol, maar ze moeten worden geïntegreerd worden met andere tools.'
Mohan Renganathan, VP van MediaVest Digital, zegt: 'Het is belangrijk beseffen dat deze technologie niet per se nodig is om de massa te bereiken. Het is een tactisch element en de strategie is deze technologie uit te proberen en een specifiek deel van je de potientieel te bereiken segment aan te spreken.'
En, wat ook niet onbelangrijk is, marketeers die zich als eersten vertrouwd maken met de nieuwe materie, zullen over drie vier jaar als die technologie gemeengoed wordt, er niet door verrast worden.
Gewoon doorgaan dus?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!