Blendle brengt betalen per artikel terug. ‘Nog nooit zoveel gelezen als nu’

Alexander Klöpping: 'Nieuwe Premium businessmodel is goed, maar veel vraag van abonnees.'

Alexander Klöpping
Credit: Stella Bergsma

De mogelijkheid om per artikel te betalen is vanaf vandaag terug bij Blendle voor gebruikers met een Premium-abonnement. Volgens Blendle-baas Alexander Klöpping is de coronacrisis de aanleiding om de mogelijkheid losse artikelen te kopen weer terug te brengen voor de nu ruim 60.000 abonnees. ‘We kregen er al eerder vragen van abonnees over en waren er al een tijd mee bezig de functionaliteit terug te brengen, maar dit was een mooi moment. Er is nog nooit zoveel in Blendle gelezen als nu.’

Extra betalen

Het roept wel vragen op, want vorig jaar juni staakte Blendle die mogelijkheid juist en werd volledig op het nieuwe Premium-model overgestapt. Hij zei toen dat betalen per artikel 'zijn beste tijd heeft gehad'. Schoot Blendle zich daarmee niet in eigen voet? ‘De reden dat we er toen mee gestopt zijn, is niet veranderd. Ik kon er de vijftig man personeel niet van betalen. Blendle Premium was een goede beslissing.’

Volgens Klöpping zijn ook de abonnees ‘heel blij’ met het Premium-model. Heb je een dergelijk abonnement op de online kiosk dan kan je onbeperkt bladeren door magazines. Op basis van algoritmes en deels redactioneel krijg je een selectie voorgeschoteld die bij je past. Daarnaast kun je leesvoorkeuren instellen. Met de mogelijkheid losse artikelen te kopen, krijgen de abonnees dus in feite een extra service. Daar moeten ze dan ook wel extra voor betalen. Voor 2,50 euro koop je zoals voorheen credits en kun je tot tien artikelen lezen. Dat kan vanaf vandaag nu de Apple update van de app er is.

Meteen een slimme ‘nieuwe’ geldstroom voor Blendle, al wil Klöpping het niet meteen zo niet bekijken. ‘Dit komt echt voort uit de behoefte van de lezer. We zien sinds de coronacrisis een 50 procent hoger leescijfer. Juist nu willen mensen alles over corona lezen en daarvoor verschillende bronnen raadplegen. We zien dat de gebruiker ’s ochtends het coronanieuws tot zich neemt en ’s middags is er meer behoefte aan andere artikelen.’

Ruim 60.000 abonnees

Volgens Klöpping blijft het aanbod in Blendle groeien. Recent werden &C, Vara Gids en New Scientist toegevoegd aan het ‘onbeperkt bladeren’ abonnement, plus een aantal Belgische tijdschriften. Bij betaling per artikel zijn er onder meer New York Times, Wall Street Journal en Süddeutsche Zeitung bijgekomen. ‘We zien ook dat de Vlaamse krant De Standaard (Mediahuis) momenteel één van de populairste kranten is in onze kiosk.’

Vorig jaar juni zei Klöpping dat Blendle 60.000 abonnees had en dat het er 100.000 moesten worden om winstgevend te zijn. Is dat streefgetal al in zicht? ‘We hebben meer abonnees dan vorig jaar. Blendle zit nu ruim boven de 60.000 en ik ben daar heel tevreden over. Als geheel varen we een goede koers. Wij hebben niet zoals anderen last van de grote problemen op de advertentiemarkt. Netto is er groei.’

Ook voor Blendle is momenteel aanpassen aan de situatie. ‘Het zijn voor iedereen verwarrende tijden. Bijna het hele bedrijf is thuis aan het werk. De crew die audio maakt, moet nog wel naar een studio. Bijna alles gaat nu via Slack en Zoom, maar dat werkt prima.’



 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie