Premium

Blauw start agile research start-up

Drie vragen aan mede-initiatiefnemer van Sprint, Anke Bergmans (bureauonderzoeker van het jaar 2016).

Blauw richtte een apart label op die zich richt op agile research, ter ondersteuning van agile teams binnen bedrijven. Anke Bergmans, bureauonderzoeker van het jaar 2016, is mede-initiatiefnemer. Tijdschrift voor Marketing stelde haar enkele vragen.

Waarom vond Blauw het nodig met deze research start-up te komen?

Anke Bergmans (foto): ‘Steeds meer organisaties stappen over op agile manieren van projectorganisatie. Een van de uitgangspunten van het Agile Manifesto is het centraal stellen van klantfeedback. Maar marktonderzoek is nog niet aangesloten op deze manier van werken. Het imago van marktonderzoek is dat het lang duurt en veel geld kost. De consequentie hiervan is dat scrumteams soms helemaal geen onderzoek doen. Dat is zonde, want klantinput is van wezenlijk belang voor het slagen van je product, innovatie of campagne. Wij zien het als onze missie om scrumteams op de juiste momenten in het scrumproject van klantfeedback te voorzien, zodat ze vaart kunnen houden zonder concessies te doen aan de kwaliteit van klantfeedback. Dit doen we door onderzoek sneller en efficiënter te maken, op meerdere momenten, door slimme tools in te zetten en deze te ontwikkelen tot nieuwe onderzoeksproducten.’

Wat voor onderzoek ga je verrichten?

‘Ten eerste zullen we een range aan agile researchproducten ontwikkelen. Dit zijn snelle, kleine onderzoeken die in een sprint van een scrumteam passen. Deze producten richten zich met name op productontwikkeling en communicatie. Denk bijvoorbeeld aan het testen van een idee voor een nieuw product, het testen van de begrijpelijkheid van een brief over een lastig financieel product of een complexe boodschap van de overheid, of een check of je website wel de aandacht naar de juiste punten trekt.

Ten tweede: Agile Research Communities. Hiermee kan een scrumteam continu in contact staan met klanten tijdens een ontwikkelproces. Zo kun je echt co-creëren met je doelgroep. Na elke verbeterslag van een product of app kan deze getest worden onder dezelfde groep klanten. En klanten kunnen zelf nog met ideeën en suggesties komen.

Als laatste ondersteunen we scrumteams die niet de beschikking hebben over customer intelligence specialist expertise d.m.v. Agile Research Consultancy. Ze kunnen ons hiervoor inhuren. We sluiten dan aan bij de kick-off van het project en bekijken op welke momenten klantfeedback nodig is. Ook adviseren we wat de beste manier om klantfeedback te krijgen op dat moment.’

Hoe verhoudt deze startup zich tot de rest van Blauw?

‘SPRINT richt zich op meer tactische onderzoeken, terwijl Blauw klanten helpt met grote strategische vraagstukken zoals merkpositionering, grote innovaties en NPS. SPRINT kan gebruik maken van de expertise die Blauw in huis heeft om de onderzoeksproducten te ontwikkelen. Andersom leert Blauw van onze werkwijze en kan Blauw onze producten inzetten binnen grotere trajecten. Zo zorgen we voor synergie tussen beide bedrijven. ‘

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie