Premium

Marketeers vinden big techs stukken creatiever dan DPG, Mediahuis en Talpa

Grote Marketing Enquête 2022 | De vertrouwde mediapartijen uit onze eigen regio, leggen het af tegen de big techs.

Big tech
Shutterstock

Voor de meest relevante innovaties, en voor het werken met een écht creatieve partner, kloppen marketeers liever aan bij Google, Linkedin, Facebook en YouTube, dan bij DPG, NPO, RTL, Talpa en Mediahuis. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights (N=369).

De Grote Marketing Enquête is ieder jaar een momentopname tegen een veranderde achtergrond. Het is lang geleden dat die achtergrond zo scherp veranderd was ten opzichte van een jaar eerder. Het spreekt voor zich dat er veel kopzorgen zijn die marketeers uit hun slaap houden. In een serie van acht, lichten we de ontwikkelingen uit, die dit jaar het meest opvielen. Deel VI: Media.

Innovatie en creativiteit

Zijn er grote verschuivingen te zien in welke media marketeers hun budget steken? Daar komen we zo op. Maar laten we eerst even kijken naar waardevolle partnerships tussen adverteerder en media owner. We vroegen in de enquête naar twee verschillende elementen in een partnership, innovatie en creativiteit. De antwoorden waren misschien te voorspellen geweest, maar zijn toch schokkend. De goede oude vertrouwde mediapartijen uit onze eigen regio, door alle mediumtypen heen, leggen het stevig af tegen de big techs.

Op de vraag bijvoorbeeld welke mediapartij de meest relevante innovaties brengt (één antwoord mogelijk), staan de big techs stijf bovenaan: Google (18 pct), Linkedin (12 pct), Facebook (12 pct) en YouTube (9 pct). De eerste Benelux-partij komen we tegen op de achtste plaats en dat is DPG (3 pct). Daarna volgt de rest met 1 of 2 procent van de stemmen.

Creative partnerships

Iets soortgelijks geldt voor creativiteit. De vraag die voorgelegd werd, luidde: ‘Welk platform beschouwt u als een échte creatieve partner?’ Het leidt tot een vergelijkbare ranking. Hier staat Facebook bovenaan (12 pct), ook weer gevolgd door Google, Linkedin en YouTube. En ook hier is DPG weer ‘best of the rest’ met 3 procent. Wat in deze ranking ook opvalt is dat bijna een derde (29 pct) zegt ‘geen van deze’ mediapartijen als een échte creatieve partner te zien. Een confronterend percentage.

Digital

De media die het vaakst worden ingezet, zijn – weinig verrassend - allemaal digital media: Social media (66 pct), E-mail (57 pct), Online advertising overig (37 pct), Direct mail (35 pct) en online advertising video (30 pct). Verschillen ten opzichte van vorig jaar; televisie en radio zijn door minder marketeers ingezet dan vorig jaar. Daarnaast is direct mail (gepersonaliseerde reclamepost via brievenbus) fors vaker ingezet dan vorig jaar. Van door 21 procent van de marketeers naar 35 procent van de marketeers. We zeggen dit met enige voorzichtigheid omdat vragen over media-inzet net even anders zijn gesteld dan vorig jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie