Betere resultaten DPG Media door herstel economie en digitalisering

DPG Media heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van 1,898 miljard euro (+7%). De nettowinst groeide met 28%.

DPG Media heeft een goed jaar achter de rug waarin de omzet, winst en ebitda groeiden. Volgens ceo Erik Roddenhof is de groei mede te danken aan een herstel van de advertentiemarkt en de investeringen in digitale producten die inmiddels renderen. ‘In een jaar dat nog grotendeels beïnvloed werd door de pandemie, waren nieuws- en entertainmentmedia opnieuw erg in trek bij lezers, kijkers en luisteraars. Ook onze Online Services lieten groei optekenen in een maatschappij die alsmaar sneller digitaliseert. De belangrijke investeringen van de voorbije jaren in de digitale transformatie van onze media renderen nu volop. Daarnaast heeft het krachtige herstel van de advertentiemarkten voor radio en televisie een belangrijke bijdrage geleverd aan de resultaten van onze onderneming.’ 

Digital & nieuwsmedia

De totale digitale advertentie-inkomsten groeiden met 25%. Volgens DPG Media droeg de introductie van Trusted Web, het online advertentieplatform van DPG Media, daar ‘substantieel’ aan bij. DPG Media wil met de Trusted web een alternatief voor de bigtechs neerzetten.

Hoeveel de overall advertentie-omzet van DPG Media groeide is onbekend. Vorig jaar lag het totaal op 471 miljoen.

Opvallend was de sterke winstgroei van NU.nl dat sinds de overname van Sanoma Nederland deel uitmaakt van het portfolio. Dit was het gevolg van een groei in bereik (+5%) en spectaculaire groei in advertentieomzet (+28%).

Voor nieuwsmedia was het sowieso een goed jaar. De 16 landelijke en regionale nieuwsmediamerken van DPG Media bereiken nu dagelijks ruim 14 miljoen mensen in Belgie en Nederland. Het totaal aantal abonnees groeide naar 1,8 miljoen (+5%). Deze groei wordt gedreven door de groei van het aantal digitale abonnees naar ruim 800.000 (+15%).

Radio & televisie

Qmusic Nederland groeide door naar een marktaandeel van bijna 20 procent in de leeftijdscategorie 20-49 jaar. De Belgische radiozenders Q-Music & Joe behaalden samen een marktaandeel van 35%.

De advertentiemarkten voor radio en televisie herstelden zich meer dan volledig na een sterke terugval in 2020. Samen met de groei in aantal kijkers en luisteraars vertaalde zich dit naar een zeer goed resultaat.  

De video-platformen VTM GO en Streamz tellen intussen meer dan 1,2 miljoen gebruikers per maand. DPG Media is leidend in video-streaming in België en wenst die positie met doorgedreven investeringen verder uit te bouwen.

In Belgie wil DPG Media RTL overnemen samen met Groupe Rossel. RTL België is de marktleider in commerciële televisie en radio in Franstalig België. Naar verwachting wordt deze transactie op zeer korte termijn afgerond. 

Online Services

De Online Services van DPG Media groeiden in 2021 met 7% meer omzet (vergeleken met 13% in 2020). Onder online services vallen Independer, Mijn Energie, Auto Track, Nationale Vacaturebank en Tweakers. DPG zegt te blijven uitkijken naar nieuwe overnames op dit gebied. ‘De behoefte aan een goede online gids zal de komende jaren alleen maar toenemen.’

Magazines

De betaalde digitale en print-oplage van de tijdschriften, voortgekomen uit de overname van Sanoma, ligt nu op ruim 2,1 miljoen. Het aantal lezers van de magazines in print en digitaal is daardoor weer aan het groeien (+6%), mede als gevolg van de digitalisering van de tijdschriften. Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen, AutoWeek en Ouders van Nu zetten fors in op digitalisering, wat resulteerde in nieuwe digitale producten en diensten.

Vooruitzichten

DPG Media ceo Roddenhof stipt in de vooruitblik een aantal zorgenpunten aan die impact hebben op de resultaten in 2022: ‘Zoals zoveel bedrijven kampen we met snel stijgende grondstof- en energieprijzen, hoge inflatie en een enorme schaarste aan personeel. Dit zal druk zetten op de kosten en het resultaat van DPG Media in 2022. De resultaten van afgelopen jaren tonen aan dat de gekozen strategie werkt. We blijven ook komend jaar de huidige koers met volle overtuiging vasthouden en hebben veel vertrouwen in onze mensen. De gruwelijke oorlog in Oekraïne zal een donkere schaduw over 2022 leggen. Het menselijk leed is niet te overzien. De Russische invasie zal diepe wonden slaan in het leven van heel veel mensen. We hopen dat deze horror zo snel mogelijk stopt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie