Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Audify. Dat spreekt van een record.
De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een stijging van 40 procent groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet groeit met 3,7 procent tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96 procent van de totale audiobestedingen. Branded content reclame draagt met 1,9 miljoen euro de overige 4 procent bij tot het totaal.
Retail grootste sector, KPN grootste adverteerder
Retail blijft veruit de grootste sector binnen audioreclame met een aandeel van 28 procent van alle commercials. Financiële dienstverlening volgt met 13 procent, terwijl telecom/ICT goed is voor 10 procent. De branches Transport en Horeca/Toerisme/Recreatie leveren iets van hun marktaandeel in met elk 9 procent.
KPN voert de radiomerkenlijst aan in het derde kwartaal van 2024, vorig jaar nog een vijfde plaats. Aldi, die vorig jaar nog niet eens in de top 100 stond (maar op 104), maakt een enorme sprong en is nu de tweede grootste radioadverteerder. Bol.com is derde en Odido, vorig jaar nummer één, zakt naar de vierde plaats. Kruidvat sluit de top vijf, maar investeert wel 150 procent meer in radioreclame dan in 2023.
Nieuwe adverteerders zijn onder andere Volvo (33), Esso (39), Hello Fresh (41), Budget Mobiel (51) en Zespri (54).
'Deze aanhoudende groei bevestigt de kracht en dus effectiviteit van audioreclame. De NMO Audiomonitor bewijst dat live radio 87 procent van de dagelijkse luistertijd op reclamedragende audio beslaat en samen met podcast 91 procent van het luistervolume vormt', zegt Audify-directeur Liedewij Hentenaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!