Op Radio 1 vanochtend publiciteit voor de Polder Pledge, een initiatief van 'Mondig Consument' Gerrit Jan Groothedde, met een knipoog naar de tien jaar oudere 'Boulder Pledge'.
Was de Boulder Pledge nog anti-spam, de Polder Pledge richt zich tegen telemarketingbedrijven. Het idee is om ieder marketingtelefoontje af te kappen met de vraag naar de naam van het bedrijf, en vervolgens de plechtige gelofte af te leggen om nooit van z'n leven iets van dat bedrijf te zullen kopen.
Hoeveel effect de Boulder Pledge heeft gehad, weten we inmiddels allemaal. Groothedde is optimistischer over de kans van slagen van zijn telefooninitiatief, maar slaagt er niet helemaal in duidelijk te maken waar dat optimisme op berust.
Twee aspecten zijn interessant aan dit initiatief. Ten eerste is het een teken van onvrede met de bestaande afmeldmogelijkheden, zoals Infofilter van de DDMA en Uw Mening Telt van de Marktonderzoekassociatie. Wellicht is het tijd om deze initiatieven weer eens nieuw leven in te blazen, bijvoorbeeld door nieuwe consumentencampagnes.
Ten tweede past Polder Pledge in een wijdere behoefte van consumenten om hun lot in eigen handen te nemen. Die vertaalt zich met name in positieve trends zoals "minipreneurschap" en "Generation C(reative)", maar ook in negatieve akties zoals deze. Marketers (en dus ook telemarketers) zijn aan hun stand verplicht om taferelen als in de Verenigde Staten te voorkomen, waar het gedrag van de sector heeft geresulteerd in meer dan 120 miljoen aanmeldingen voor de Do Not Call Registry.
Voorlopig zal het met de Polder Pledge zelf wel loslopen. Bij het raadplegen van hun pagina vanmorgen was de site 388 maal bekeken, en waren Neckermann, KLM en KPN al ingepolderd. Dankzij Radio 1 zal dat vandaag ongetwijfeld oplopen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!